Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

четвер, 8 вересня 2016 р.

Охорона праці

            
  

Організація навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності
в загальноосвітніх навчальних закладах



Методичні матеріали  (Додаток до листа МОН України від 16.06.2014р. № 1/9-319)


Методичні матеріали розроблені на допомогу загальноосвітнім навчальним закладам (далі – навчальні заклади) усіх типів та форм власності у проведенні навчання і перевірки знань з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу та з метою приведення нормативно-правових актів з охорони праці, що діють у галузі освіти, у відповідність до Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005   № 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 за № 231/10511 (зі змінами) (далі – Типове положення).

                            1. Загальні положення

1.1. Навчання і перевірка знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності (далі – ОП та БЖД) учасників навчально-виховного процесу в навчальних закладах проводяться відповідно до Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.04.2006 № 304, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.07.2006 за № 806/12680 (зі змінами) (далі – Положення про навчання) та Положення  про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001 № 563, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.11.2001 за № 969/6160 (зі змінами).
1.2. Навчання і перевірка знань з  ОП працівників навчальних закладів проводиться з урахуванням Типового положення.
1.3. У навчальних закладах галузі освіти і науки поряд з навчанням з ОП проводиться навчання і перевірка знань з питань БЖД - комплексної системи знань про захищеність життя і діяльності особистості, суспільства та життєвого середовища від небезпечних факторів природного і штучного характеру.
1.4. Методичне забезпечення навчання і перевірки знань з ОП та БЖД сприятиме поліпшенню профілактичної роботи щодо безпеки навчання і праці.
1.5. Керівники навчальних закладів, їх заступники, відповідальні за охорону праці та безпеку життєдіяльності, а також працівники, які проводять інструктажі з учнями з ОП (майстри, інструктори трудового навчання, учителі трудового навчання) та БЖД (учителі фізики, хімії, біології, інформатики, фізичного виховання, керівники гуртків тощо), проходять навчання і перевірку знань з ОП та БЖД на базі методичних підрозділів органів управління освітою, яким підпорядкований навчальний заклад. За наявності фінансування навчальний заклад може організовувати навчання зазначених вище категорій працівників у регіональних навчальних закладах післядипломної педагогічної освіти. Програма навчання з ОП та БЖД затверджується наказами керівників відповідних установ.
Усі інші працівники проходять навчання з ОП та БЖД в навчальних закладах за місцем роботи за програмами, що затверджені керівниками навчальних закладів.
1.6. Працівники, до службових обов’язків яких входить робота підвищеної небезпеки (електрики, сантехніки тощо), при прийнятті на роботу проходять спеціальне навчання та перевірку знань з ОП стосовно конкретних виробничих умов, періодична перевірка їх знань проводиться в терміни, що зазначені у відповідних нормативно-правових актах, але не рідше одного разу на рік.
1.7. У навчальних закладах, що надають загальну середню освіту, навчання учнів з питань охорони життя, здоров’я, пожежної, радіаційної безпеки, попередження побутового травматизму тощо здійснюється під час вивчення предмета «Основи здоров’я». Обсяги, зміст навчання та форми перевірки знань учнів визначаються відповідними навчальними планами і програмами.
1.8. Навчання учнів вимогам безпеки та правил поведінки під час навчально-виховного процесу та у повсякденному житті проводиться також у вигляді інструктажів з ОП та БЖД.

2. Організація навчання, перевірки знань з ОП та БЖД працівників

2.1. Організація навчання працівників з ОП та БЖД покладається на заступника керівника навчального закладу, відповідального за роботу з охорони праці.
2.2. Терміни проведення навчання та перевірки знань, програма навчання, склад комісії з перевірки знань з ОП та БЖД затверджується наказом керівника навчального закладу.
2.3. Перевірка знань працівників з ОП та БЖД проводиться у формі усного опитування (за білетами), тестування за допомогою технічних засобів (авто-екзаменатори, комп’ютери, модульні тести тощо), за допомогою письмових творчих робіт за тематикою ОП та БЖД.
2.4. Особи, які показали незадовільні знання, повинні пройти повторне навчання і  перевірку знань протягом місяця.

Навчання і перевірка знань з ОП та БЖД працівників
Види навчання, перевірки знань
 Хто проводить навчання, перевірку знань
Оформленнянавчання, перевірки знань
Періодичність проведення
Навчання з питань ОП та БЖД
1. Проведення навчання у вигляді лекцій, семінарів, самопідготовка з питань ОП та БЖД

2. Спеціальне навчання і перевірка знань працівників, що зайняті на роботах підвищеної небезпеки
Інженер з охорони праці або особа, на яку покладено  обов’язки проведення навчання наказом керівника
Спеціалізовані установи, які зареєстровані в органах державного нагляду за охороною праці
Графік проведення навчання, затверджений наказом керівника навчального закладу
Свідоцтво (диплом) про спеціальне навчання
Усі працівники - один раз на три роки з ОП та БЖД.





Відповідно до нормативно-правових документів, але не рідше одного разу на рік
Перевірка  знань з  ОП та БЖД
Тестування, залік або іспит (у вигляді письмового або усного опитування)
Комісія з перевірки знань, затверджена наказом керівника навчального закладу
Протокол
засідання комісії з перевірки знань
Один раз на три роки після закінчення навчання


3. Проведення інструктажів з питань охорони праці  з працівниками

3.1. Проведення інструктажів з питань охорони праці з працівниками навчальних закладів проводиться відповідно до Типового положення.
3.1.1. Вступний інструктаж з охорони праці з працівниками проводиться до початку роботи в навчальному закладі.
Реєстрація вступного інструктажу з охорони праці проводиться в журналі реєстрації вступного інструктажу з працівниками (додаток 1).
3.1.2. Усі інші інструктажі з охорони праці з працівниками  – повторний, позаплановий, цільовий проводяться відповідно до Типового положення і реєструються в спеціальному журналі, що зберігається у особи, на яку наказом керівника навчального закладу покладено обов’язки відповідального за проведення інструктажів з охорони праці (додаток 2).

4. Проведення інструктажів з питань БЖД  з учнями
4.1. Інструктажі з БЖД проводяться відповідно до Положення про навчання з метою набуття навичок застосовувати знання у практичному житті, їх програми містять питання особистої безпеки та безпеки оточуючих згідно з напрямом проведення заходів, розробляються безпосередніми керівниками робіт або заходів і не вимагають обов’язкових інструкцій з БЖД. Такі інструктажі можна проводить у вигляді інформацій про небезпеки, лекцій, бесід з наступною перевіркою навичок, ігрових тренінгів тощо. У кожному конкретному випадку вчитель, майстер (інструктор) або особа, яка проводить інструктаж з БЖД, обирає свої методи, форми і засоби проведення таких інструктажів.
4.2. Програми вступного та первинного інструктажів затверджуються керівником навчального закладу.
Вид інструктажу з БЖД
Коли проводиться
Посада особи, яка проводить навчання, перевірку знань
Реєстрація (оформлення) інструктажу
Вступний інструктаж
На початку навчального року;
при зарахуванні (оформленні) учня до навчального закладу
Класні керівники
На окремій сторінці журналу обліку навчальних занять
Первинний інструктаж
На початку навчального року перед початком занять у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі тощо;
перед початком канікул;
Учителі-предметники,
класні керівники, керівники гуртків
Журнал реєстрації інструктажів з БЖД
перед виконанням кожного завдання, пов’язаного з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо
Учителі-предметники,
керівники гуртків
Журнал обліку навчальних занять на сторінці навчального предмета в розділі про запис змісту уроку, заняття
Позаплановий інструктаж
У разі порушення вимог нормативно-правових актів, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо;
при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних, практичних  робіт тощо);
у разі скоєння нещасних випадків за межами навчального закладу
Учителі- предметники, класні керівники, керівники гуртків
Журнал реєстрації інструктажів з БЖД
Цільовий інструктаж
При організації позанавчальних заходів (олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, туристичні походи, спортивні змагання тощо),
під час проведення громадських, позанавчальних робіт (прибирання територій, приміщень, науково-дослідна робота на навчально-дослідній ділянці тощо)
Учителі- предметники, класні керівники, керівники гуртків
Журнал реєстрації інструктажів з БЖД

4.3. Реєстрація вступного інструктажу з БЖД проводиться у журналі обліку навчальних занять за рекомендованою формою, що наведена в       додатку 3.
4.4. Реєстрація інструктажів з БЖД (первинний, позаплановий, цільовий) проводиться в окремому журналі, що зберігається у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі та іншому навчальному місці (додаток 4).

5. Проведення інструктажів з охорони праці з учнями

5.1. Інструктажі з охорони праці з учнями проводяться:
вступний - перед початком занять з трудового навчання в навчальній майстерні, кабінеті виробничого навчання, лабораторії  навчального закладу або у разі екскурсії на виробництво;
первинний на робочому місці – на першому занятті з трудового навчання на початку навчального року;
первинний перед виконанням навчального завдання, пов'язаного з використанням різних механізмів, інструментів, матеріалів тощо;
позаплановий - при порушенні учнями вимог нормативно-правових актів з охорони праці, що можуть призвести або призвели до травм, аварій, пожеж тощо.
5.2. Інструктажі з охорони праці в навчальному закладі проводить керівник робіт – вчитель трудового навчання, майстер (інструктор) виробничого навчання.
5.3. Реєстрація інструктажів з питань охорони праці з учнями проводиться:
вступний, первинний на робочому місці та позаплановий - у журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці (додаток 2), який зберігається у кожній лабораторії, кабінеті виробничого навчання, майстерні навчального закладу, де проводиться трудове навчання;
первинний перед виконанням навчального завдання, пов'язаного з використанням різних механізмів, інструментів, матеріалів тощо, – у журналі обліку навчальних занять на сторінці про запис теми уроку з трудового навчання.
5.4. Первинний на робочому місці, позаплановий інструктажі з охорони праці завершуються перевіркою знань у вигляді усного опитування або за допомогою технічних засобів, а також перевіркою набутих навичок безпечних методів праці особою, яка проводила інструктаж.

У навчальному закладі необхідно мати:
журнал реєстрації вступного інструктажу з охорони праці для працівників (додаток 1);
журнал реєстрації інструктажів з охорони праці на робочому місці (первинний, повторний, позаплановий, цільовий) для працівників;
журнал реєстрації інструктажів з охорони праці (вступний, первинний, позаплановий) для учнів у кожному кабінеті, лабораторії, майстерні (додаток 2), де проводиться трудове навчання;
журнал реєстрації інструктажів з БЖД з учнями (первинний, позаплановий, цільовий) у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі тощо.







Додаток 1 
              Титульний аркуш журналу 

 ________________________________________________________________                                                                                                                                                                                                         (навчальний заклад)

ЖУРНАЛ
реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці з працівниками
                                                           Розпочато "___"_______________20___ р.
                                                           Закінчено "___"________________20___ р.
 № з/п

Дата прове-дення інструк-тажу 
Прізвище, ім'я, по батькові особи, яку інструктують 
Професія,
посада
особи, яку інструктують, її вік

Назва виробничого підрозділу (група, клас, гурток, відділ тощо), до якого приймається особа, що інструктується 
Прізвище, ініціали, посада особи, яка інструктує
Підписи
особи, яку інструк-тують 
особи, яка
інструк-тує
1
2
3
4
5
6
7
8



Додаток 2   
                        Титульний аркуш журналу 




ЖУРНАЛ
реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці
(для працівників і учнів)
 ____________________________________________________________________                         
                                               (лабораторія, майстерня тощо)
Розпочато "___"_______________20___ р.
Закінчено "___"_______________20___ р.

№ з/п

Дата прове-дення інструк-тажу 
Прізвище, ініціали особи, яку інструк-тують 
Професія, посада особи, яку інструк-тують 
Вид інструк-тажу (первинний, повторний, позаплано-вий, цільовий),
назва та номер інструкції 
Причина проведення позапла-нового або цільового інструктажу
Прізвище, ініціали особи, яка інструк-
тує та перевіряє
знання
Підписи
особи, яку інструк-тують 
особи,
яка
інструк-тує
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Учні розписуються у журналі інструктажу, починаючи з 9-го класу (14 років)


Додаток 3                 
Рекомендована форма
сторінки журналу
обліку навчальних занять


РЕЄСТРАЦІЯ
вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності
для учнів у журналі обліку навчальних занять

№ з/п
Прізвище,
ім’я, по батькові  особи, яку інструктують
Дата
проведення
інструктажу
Прізвище
ім’я, по батькові  особи, яка проводила інструктаж
Підписи
особи, яка проводила інструктаж
особи, яку інструктують
1
2
3
4
5
6

Учні розписуються у журналі інструктажу, починаючи з 9-го класу (14 років)
           
                           Додаток 4   
                  Рекомендована форма

                                                                                   Розпочато: ___________20   р.
                                                                       Закінчено: ____________20   р.

Журнал
реєстрації первинного, позапланового, цільового інструктажів
з безпеки життєдіяльності для учнів
_____________________________________________
(кабінет, лабораторія, майстерня, спортзал тощо)

№ з/п
Прізвище,
ім’я  та  по батькові  особи, яку інструктують
Дата
прове-дення інструк-тажу
Клас,
група
Назва  інструктажу, назва  інструкції
Прізвище,
ім’я  та  по батькові, посада особи, яка проводила
інструктаж
Підпис  особи,  яка  проводила інструктаж
Підпис  особи,  яку  інструк-тують
1
2
3
4
5
6
7
8

Учні   розписуються  у  журналі  інструктажу, починаючи  з  9-го  класу (14 років)


Правила безпеки при проведенні занять у кабінетах природничо- математичного напряму загальноосвітніх  навчальних  закладів

1. Особливості безпеки проведення робіт в кабінеті хімії
1.1. Основні вимоги безпеки в кабінеті хімії
Основні роботи в кабінеті хімії можна класифікувати на такі групи:
-       демонстраційні досліди, що проводить учитель;
-       лабораторні (фронтальні) досліди, що виконуються учнями;
-       практичні роботи, що виконуються учнями фронтально для перевірки засвоєння навчального матеріалу;
-       практичні роботи, що виконуються учнями індивідуально на учительському столі;
-       практичні роботи, що виконуються учнями індивідуально під час екзаменів;
-       досліди і практичні роботи, що виконуються учнями на заняттях хімічного гуртка;
-       досліди і роботи, що проводить учитель на позакласних заходах з метою для популяризації хімічних знань тощо;
-       роботи, що проводить лаборант під час підготовки дослідів.
Лабораторні досліди виконують учні з метою одержання нових знань та набуття навичок. Вони повторюють дії учителя, який демонструє, як правильно треба виконувати роботу. При цьому всі реактиви мають використовуватися з того лабораторного посуду, з якого їх одержують учні. При цьому не дозволяється допускати учнів до місця зберігання хімічних реактивів.
Лабораторні досліди та практичні роботи в кабінеті хімії проводяться учнями фронтально, тобто одночасно усім класом, що значно утруднює контроль за виконанням правил безпеки.
Демонстраційні досліди проводяться учителем, який має спеціальну підготовку і знає, яка небезпека існує при цьому. На відміну від нього, лабораторні і практичні роботи виконують учні, які не завжди уявляють небезпеку, що загрожує їм під час проведення досліду. Тому учитель і лаборант повинні особливо уважно стежити за поведінкою кожного учня під час виконання таких робіт.
Основні фактори, що визначають безпеку проведення лабораторних дослідів і практичних робіт:
-       правильна підготовка і організація роботи;
-       дисциплінованість і відповідна підготовка (інструктаж) учнів;
-       строгий контроль і висока відповідальність з боку учителя.
Для правильної організації лабораторних дослідів і практичних робіт з хімії необхідно раціонально розмістити учнів і закріпити їх за робочими місцями і за набором основного лабораторного обладнання. На кожному лабораторному столі має бути номер (прикріплений до столу або написаний фарбою, що не змивається). Такі ж номери меншого розміру наносять на основні предмети обладнання, що призначені для цього столу.
Для кожної практичної роботи і лабораторного досліду учитель має заготовити картки з назвою роботи і переліком обладнання, що розміщується на учнівському столі: основне обладнання (ваги, штатив тощо); хімічний посуд; реактиви (для кислот вказується концентрація); допоміжне лабораторне приладдя (тигельні щипці, затискачі, піпетки тощо); допоміжні матеріали (фільтри) та інше. Наявність такої картки допоможе забезпечити роботу всім необхідним.
Для зручності всі небезпечні роботи в кабінеті хімії можна поділити на такі групи:
1) опіконебезпечні, що пов'язані з можливістю отримати хімічний, термічний або комбінований опік різного ступеню;
2) вибухонебезпечні, здатні спричинити вибух, травмувати присутніх і призвести до займання горючих речовин, предметів;
3) пожежонебезпечні, що можуть призвести до спалаху легкозаймистих речовин і використання протипожежних засобів;
4) досліди і роботи, пов'язані з одержанням або використанням шкідливих газів і речовин, що отруюють повітря або викликають отруєння при випадковому потраплянні в шлунок;
5) роботи, пов'язані з можливістю поранення рук уламками скла або ріжучим інструментом;
6) роботи і досліди, пов'язані з використанням електричного струму і небезпекою електротравмування.
До демонстраційних дослідів і фронтальних робіт з шкідливими речовинами можна віднести:
-       Спалювання сірки.
-       Спалювання фосфору, отримання ортофосфатної кислоти.
-       Розчинення каучуку і гуми в органічних розчинниках.
-       Розклад каучуку при нагріванні та дослідження продуктів розкладу.
-       Досліди з фенолом.
-       Досліди з аніліном.
При роботі з хімреактивами слід наливати рідкі хімреактиви за допомогою піпеток з різними пастками, тверді реактиви із склянок набирати спеціальними ложечками, шпателями.
Якщо при виконанні роботи учитель або лаборант помітили порушення правил безпеки учнем, учитель повинен зупинити учня і, вказавши на помилку, показати, як правильно працювати.
1.2. Рекомендації щодо знищення відпрацьованих реактивів
Для видалення сміття, битого посуду і відходів хімічних речовин в кабінеті хімії слід мати три посудини:
-       емальоване або керамічне відро з кришкою - для хімічних відходів;
-       пластмасове відро для сміття зі вставним відром і педальним важелем (типу сміттєвого відра) - для паперових відходів і дрібного сміття, на відрі слід прикріпити напис: "Бите скло не кидати";
-       металеве відро або металеву коробку без кришки з написом "Для битого скла".
Не дозволяється для збору сміття використовувати картонну тару або фанерні ящики, тому що це пожежонебезпечно.
Звичайні відходи хімічного кабінету (слабкі розчини кислот тощо) рекомендується нейтралізувати і після розбавляння водою виливати в каналізацію. Нерозчинні осади і отруйні речовини слід викидати в спеціальну вигрібну яму з кришкою, що влаштовується у віддаленому кінці шкільного двору.
1.2.1. Рекомендації щодо знищення відходів металевого  натрію
Залишки (обрізки) натрію необхідно знищувати в той самий день, коли вони одержані. Для цього обрізки натрію будь-яких розмірів загальною масою до 200 г розміщують в круглодонній колбі і заливають бензином так, щоб шар над верхнім шматочком металу був не менший, ніж 0,05 м. Колбу закріплюють на штативі і забезпечують зворотним водяним холодильником. В середину колби через холодильник подають холодну воду. Об'єм разової порції становить близько 5 мл. Наступну порцію додають тоді, коли повністю прореагує попередня. Роль бензину і зворотного холодильника полягає в тому, щоб не припустити нагрівання рідини вище кімнатної температури. Колбу можна додатково охолоджувати ззовні за допомогою водяної бані.
Добавляння води припиняють тоді, коли розчиняться останні шматочки металу. Одержаний водний розчин натрій гідроксиду відокремлюють на розподільній воронці і використовують для будь-яких потреб.
Не дозволяється зливати у відро для відходів несумісні речовини, наприклад, гідроген пероксид, перхлоратну кислоту (концентровану) та інші окисники не можна зберігати разом з відновниками - вугіллям, сіркою, крохмалем тощо; металевий натрій і фосфор не можна зберігати разом з бромом і йодом.
Тверді відходи, які накопичуються в кабінеті хімії, необхідно збирати в окрему тару і ліквідувати в місцях, узгоджених з органами санітарного і пожежного нагляду.
1.2.2. Рекомендації щодо знищення реактивів, що не мають етикеток
Якщо хімічні реактиви не мають етикеток, їх необхідно випробувати:
1) розчини на наявність високотоксичних йонів Ba2+ і Pb2+ добавлянням розчину, що містить сульфат-іони. Якщо випадає осад, додавати розчин, що містить сульфат-іони, до припинення випадання осаду. Осад промити декантацією і знищити з твердими відходами, рідину злити в каналізацію.
Якщо при добавлянні розчину, що містить сульфат-іони, осад не випадає, злити розчин в посуд для зберігання відпрацьованих розчинів.
2) пробу твердого реактиву на кінчику ножа розчинити у воді і випробувати на наявність йонів Ba2+ і Pb2+ (див. п. 1). Якщо реактив не дає реакції на ці йони і добре розчиняється у воді, перевести його повністю у розчин і злити у посуд для відпрацьованих розчинів.
Якщо реактив у воді практично не розчиняється, його можна знищити разом з твердими відходами. Малорозчинні у воді реактиви обробляють надлишком теплої води, переводять у розчин і зливають його у каналізацію.
3) рідини органічного походження мають характерний запах (на відміну від водних розчинів солей, кислот або лугів). Їх зливають у посуд для зберігання легкозаймистих рідин і знищують у місцях, які погоджені з органами санітарного та пожежного нагляду.


Зразок
                                                                                                                                                                                                                «Затверджую»
Директор НЗ
_________________
(підпис)    (ініціали, прізвище)
АКТ-ДОЗВІЛ
 (орієнтовний) на проведення занять у кабінеті хімії
Ми,  ті що підписалися, комісія у складі директора ________________,  голови  профспілкового  комітету  _____________, завідувача кабінету  хімії ____________, представника органу управління освітою ________________,  громадського інспектора з охорони праці _____________________ склали  цей акт у тому, що у кабінеті хімії:
-       робочі  місця для учнів обладнані та відповідають нормам з охорони
та   безпеки   праці,   вимогам   виробничої   санітарії  та віковим особливостям учнів;
-       наявні  інструкції  з безпеки під час проведення занять у кабінеті  хімії, які оформлені відповідно до вимог нормативних актів.
Електрообладнання   відповідає   нормам   безпечної     експлуатації електроустановок.
Завідувач кабінету хімії, учителі хімії, лаборант пройшли навчання і перевірку знань з питань безпечної організації роботи в кабінеті. Кабінет  хімії укомплектований первинними засобами гасіння пожежі та  медичною аптечкою.
"___" ____________ 20__ р.

Директор                            ____________      _____________
                                                        підпис                  П. І. Б.
Завідувач кабінету хімії  ____________      ______________
                                                         підпис                  П. І. Б.
Голова ПК                     ____________      _______________
                                                         підпис                  П. І. Б.
Представник органу
управління освітою           ____________      _______________
                                                        підпис                  П. І. Б.
Громадський інспектор
з охорони праці               ____________      _______________
                                                        підпис                  П. І. Б.


 Групи зберігання реактивів

VII група
Зберігання хімічних реактивів: підвищеної фізіологічної дії
(зберігаються у лаборантському сейфі)

Бром в ампулах
Йод
Амоніак (25%-ий)
Барію оксид
Калію гідроксид
Кальцію гідроксид (вапно)
Натрію гідроксид
Амонію дихромат
Аргентуму нітрат
Барію нітрат
Барію хлорид
Калію дихромат
Калію тіоціанат (роданід)
Калію гексаціаноферат (ІІ)
Калію гексаціаноферат (ІІ)
Кобальту сульфат
Натрію сульфід
Натрію фтори
Нікелю сульфат
Плюмбуму сульфат
Хрому (ІІІ) хлорид
Сульфатна кислота
Хлоридна кислота
Оцтова кислота
Оцтово ізоаміловий естер (ефір)
Фенол
Анілін
Цинк хлорид
Метанова (мурашина) кислота
Органічні речовини
Анілін
Феніл амоній сульфат


IV група
Зберігання хімічних реактивів: легкозаймисті рідини
(зберігаються у лаборантському сейфі)



Бензен
Гексан
Кислота амінооцтова
Ксилол
Нафта (сира)
Спирт ізобутиловий

Спирт бутиловий
Спирт етиловий
Толуол
Діетиловий ефір (естер)
Оцтово-етиловий естер (ефір)
Формалін
Ацетон

VІІІ група
Зберігання хімічних реактивів: мало шкідливі
і практично безпечні речовини

Алюміній (гран.)
Залізо відновлене (пор.)
Цинк метал. (пил)
Цинк метал. (гран.)
Алюміній гідроксид
Ферум (ІІІ) гідроксид
Магній оксид
Манган (IV) оксид (пор.)
Купрум (ІІ) оксид (пор.)
Цинк оксид
Алюміній хлорид
Алюміній сульфат
Амоній хлорид
Амоній сульфат
Ферум (ІІІ) хлорид
Ферум (ІІІ) сульфат
Ферум (ІІ) сульфат
Калій йодид
Калій сульфат
Калій хлорид
Кальцій хлорид
Магній сульфат
Магній хлорид
Манган (ІІ) сульфат
Купрум (ІІ) гідрокарбонат
Купрум (ІІ) сульфат (безводний).
Купрум (ІІ) хлорид
Натрій гідрокарбонат
Натрій карбонат
Натрій ортофосфат
Натрій сульфат
Цинк сульфат
Борна кислота
Ортофосфатна кислота
Гліцерин
Глюкоза
Сахароза
Натрій хлорид
Кальцій карбонат (крейда)
ІІ група
Зберігання хімічних реактивів: виділяють
під час взаємодії з водою легкозаймисті гази


Літій (мет.)
Натрій (мет.)
Кальцій (мет.)
Магній (мет.)
Кальцій карбід


VІ група
Зберігання хімічних реактивів: займисті реактиви (окисники)

 Калій перманганат
Нітратна кислота
Калію нітрат
Натрію нітрат
Манган оксид
Алюміній нітрат
Цинк нітрат
Гідроген пероксид


V група
Зберігання хімічних реактивів: легкозаймисті тверді речовини



Сірка
Червоний фосфор








2. Особливості безпеки під час проведення робіт з біології
Вимоги безпеки під час навчання в кабінеті (лабораторії) біології, практичних робіт на навчально-дослідній ділянці, в теплиці (оранжереї), у куточку живої природи та екскурсій у природу визначають Правила безпеки під час проведення навчання з біології .
під час проведення усіх видів практичних робіт з біології на навчально-дослідній ділянці, в оранжереї (теплиці), у куточку живої природи учитель біології проводить з учнями інструктаж з охорони праці;
під час проведення лабораторних і практичних робіт в кабінеті біології та перед початком екскурсій у природу учитель біології проводить з учнями інструктаж з безпеки життєдіяльності.
Під час роботи учнів з мікроскопом учитель і лаборант повинні особливо уважно стежити за поведінкою кожного учня, дотриманням учнями правил безпечного користування мікроскопом, предметними скельцями і лабораторним обладнанням.
Кабінет біології забезпечується аптечкою, навчально-дослідна ділянка, теплиця (оранжерея) - переносною аптечкою з набором медикаментів, перев'язувальних засобів і приладь та інформацією про місцезнаходження і номер телефону найближчого лікувально-профілактичного закладу, де можна отримати кваліфіковану медичну допомогу.
Найбільш небезпечними з точки зору наявності шкідливих факторів під час робіт з біології є роботи в куточку живої природи та праця учнів на навчально-дослідній ділянці та в теплиці (оранжереї).
Куточок живої природи створюється в навчальному закладі відповідно до Положення про куточок живої природи загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів , затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 09.08.2002 № 456, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 29.08.2002 за № 715/7003. Для забезпечення протиепідемічного та протиепізоотичного режимів куточок живої природи містить ізольовані приміщення для утримання тварин і приміщення для зберігання, приготування кормів, для очищення та дезінфекції кліток (дезінфекційно-мийне приміщення).
У куточку живої природи забороняється утримання отруйних рослин і тварин, а також рослин і тварин, продукти життєдіяльності яких є алергенами, хворих тварин і тварин місцевої фауни (особливо ссавців), які можуть бути носіями небезпечних для людини хвороб.
Роботи в куточку живої природи слід проводити з урахуванням Правил охорони праці в лабораторії ветеринарної медицини , затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 20.04.99 № 67, зареєстрованих у Міністерстві юстиції 11.10.99 за № 695/3988. Усі тварини, що утримуються в куточку живої природи, повинні регулярно обстежувати ветеринарні лікарі, з якими укладають угоди керівники навчальних закладів.
Під час проведення практичних робіт у приміщенні куточка живої природи учні доглядають за рослинами (підживлення органічними добривами, пікірування, пересаджування) та тваринами, користуючись спецодягом (халати, фартухи бавовняні) і рукавицями комбінованими, що зберігаються в спеціальній шафі.
З учнями, які доглядають тварин у куточку живої природи (крільчатник, клітки з птахами тощо), учитель проводить інструктаж з безпеки життєдіяльності.
Для уникнення поранення рук під час роботи з тваринами необхідно:
-       при перенесенні тварин захищати руки гумовими рукавицями;
-       кроликів брати правою рукою, притискуючи їх вуха до шиї і захоплюючи разом зі шкірою холки;
-       морську свинку брати, накриваючи спинну частину долонею, стискуючи пальці навколо тулуба;
-       щурів та мишей брати за хвіст довгим пінцетом.
Особливу увагу треба звернути на догляд за самицями-породіллями, які стають агресивними, оберігаючи новонароджених малят.
Для запобігання виникненню інфекцій, що можуть передаватися від тварин людям, учні встановлюють нагляд за станом здоров'я тварин в куточку живої природи, стежать за поведінкою тварин, їх апетитом, станом шкіряного та хутряного покриву тощо.
При перших ознаках захворювання тварини (порушення сну, апетиту, агресивна поведінка тощо) учні повідомляють учителя, який викликає ветеринарного лікаря. Хвору тварину треба негайно відокремити, а решту тварин тримати на карантині за вказівкою ветеринарного лікаря.
Санітарна обробка приміщення, чищення та миття кліток й інвентарю куточка живої природи навчального закладу проводить технічний персонал навчального закладу щоденно після попереднього знезараження. При цьому забруднену підстилку та інші відходи з кліток збирають у спеціальні металеві бачки з кришками. Відходи підлягають знезараженню або спалюванню. Методи дезінфекції, дезінсекції учитель установлює в кожному окремому випадку залежно від стану тварин (здорові чи заражені), а також від виду інфекції.
Під час проведення навчання з біології на навчально-дослідній ділянці, в теплиці (оранжереї) застосування пестицидів заборонено згідно з статтею 11 Закону України "Про пестициди і агрохімікати" та Державними санітарними правилами "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" , затвердженими наказом Міністерства охорони здоров'я України від 03.08.98 № 1 (ДСП 8.8.1.2.001-98).
Учні проводять роботи на навчально-дослідній ділянці відповідно до сезону та погодних умов у спецодязі (халати, фартухи бавовняні) і рукавицях комбінованих.
У спекотну пору року необхідно мати головний убір для попередження сонячного (теплового) удару.
Відповідно до Граничних норм підіймання і переміщення важких речей неповнолітніми , затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 22.03.96 № 59, зареєстрованих у Міністерстві юстиції 16.04.96 за № 183/1208, можна переносити вантажі масою:
під час короткочасної роботи:
для дівчат 14 років - 2,5 кг, 15 років - 6 кг, 16 років - 7 кг, 17 років - 8 кг;
для юнаків 14 років - 5 кг, 15 років - 12 кг, 16 років - 14 кг, 17 років - 16 кг;
під час тривалої роботи:
для дівчат 15 років - 4,2 кг, 16 років - 5,6 кг, 17 років - 6,3 кг;
для юнаків 15 років - 8,4 кг, 16 років - 11,2 кг, 17 років - 12,6 кг.
До тривалої роботи з підіймання та переміщення важких речей підлітки до 15 років не допускаються.
Відповідно до вимог ДСанПіН 5.5.2.008-01 під час проведення практичних робіт на навчально-дослідній ділянці у спекотну пору року учнів забезпечують питною водою.
Під час роботи на навчально-дослідній ділянці учні повинні дотримуватися режимів праці та відпочинку.
Тривалість практичної роботи учнів під час проведення навчання з біології на навчально-дослідній ділянці встановлюється відповідно до їх віку. Учні 4-5 класів працюють на ділянці не більше 2 годин, через кожні 20 хвилин роблять 10-хвилинні перерви. Робота на ділянці учнів 6-10 класів може тривати 3-4 години з 10-хвилинними перервами через кожні 30 хвилин. Під час кожного заняття треба урізноманітнювати види діяльності учнів, переключаючи ланки з одних видів робіт на інші.
У вільний від навчання час за бажанням учнів протягом навчального року проводяться практичні роботи на навчально-дослідній ділянці, при цьому тривалість щоденної роботи учнів зменшується у 2 рази.
Під час роботи з використанням інвентарю учні переносять його тільки у вертикальному положенні загостреною частиною вниз, не допускається передавати його один одному кидком і направляти загостреною частиною на себе і на інших учнів.
Навчання з біології в теплицях (оранжереях), метою якого є ознайомлення учнів з основами і практичними навичками з біології, що проводиться в приміщенні теплиці або оранжереї навчального закладу, пов'язане з комплексом несприятливих умов - підвищеною вологістю і температурою, впливом хімічних речовин (органічні добрива, стимулятори росту рослин тощо).
Під час проведення робіт у теплиці (оранжереї) навчального закладу на учнів поширюються вимоги безпеки, що визначаються Правилами охорони праці під час виконання робіт у захищеному ґрунті, затвердженими наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20.04.2001 № 184.
Учні проводять роботи в теплиці (оранжереї) у спецодязі (халати, фартухи бавовняні) і рукавицях комбінованих.
Підживлення рослин агрохімікатами у теплиці (оранжереї) проводять працівники навчального закладу, яким виповнилося 18 років і які мають допуск (посвідчення) на право роботи із зазначеним препаратом, отриманим у встановленому законодавством порядку, пройшли медогляд у закладах охорони здоров'я, мають висновок медичної комісії про відсутність протипоказань за станом здоров'я.
Учні допускаються для догляду за рослинами не раніше закінчення строку, визначеного регламентом застосування для кожного агрохімікату.
Агрохімікати зберігаються в окремому ізольованому від учнів та сторонніх осіб приміщенні на відведеному для кожного виду місці, у яке немає вільного доступу. Кожний хімікат зберігається в закритій тарі з етикеткою.
Працівники, на яких покладено наказом керівника навчального закладу обов'язки з обслуговування теплиці (оранжереї), проводять санітарну обробку теплиці (оранжереї), знезараження ґрунту один раз на рік не пізніше як за 30 днів до початку навчального року.
Перед проведенням екскурсії у природу її керівник повинен ретельно обстежити ту ділянку природного оточення, куди будуть приведені учні, обрати безпечні місця, де відсутні небезпека нападу хижих тварин, отруйні тварини (змії, павукоподібні, багатоніжки тощо), болота, трясовини тощо.
Учитель має ознайомити учнів з питаннями захисту навколишнього середовища, місцевими отруйними рослинами і грибами, отруйними тваринами (змії, павукоподібні тощо), переносниками інфекційних захворювань (гризуни, кліщі, комахи тощо).


Немає коментарів:

Дописати коментар