Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

Любимо і шануємо свій край! Сторінка з екології.

До уваги заступників директорів з виховної роботи, бібліотекарів, вчителів біології, хімії, екології та всім, кому небайдужі проблеми екологічного стану планети.
 

Генеральна Асамблея ООН оголосила 6 листопада Міжнародним днем запобігання експлуатації навколишнього середовища під час війни та збройних конфліктів.


Міжнародний день запобігання експлуатації навколишнього середовища під час війни і збройних конфліктів був заснований Генеральною Асамблеєю ООН з метою залучення уваги до екологічних наслідків війни і важливого значення відмови від експлуатації, так і безглуздого заподіяння шкоди екосистемам в прагненні досягти військових цілей.

Передумовою стали події, що призвели до погіршення навколишнього середовища під час збройних конфліктів на Балканах, у Афганістані, Лівані, Судані, на Африканському континенті, в дельті Тигру і Євфрату.

Всюди – від Балкан до Афганістану, від Лівану до Судану – Організація Об’єднаних Націй займається вивченням екологічних наслідків конфліктів, переконуючись в тому, що нанесення шкоди навколишньому середовищу та розвал інститутів ставлять під загрозу людей, їх матеріальний благоустрій та безпеку.

Війна, якими б не були її причини, приносить невимовні жахи для цивільного населення і може протягом лічених хвилин знищити те, що іноді було створено цілими поколіннями. Крім людських страждань, що заподіює війна, вона також веде до руйнування навколишнього середовища.

Іноді такого збитку уникнути не можна. Однак, часто його можна було б уникнути, якби була проявлена незначна заклопотаність або обережність.

Сторони, які беруть участь у бойових діях, несуть відповідальність за дотримання міжнародних норм і угод, таких, як Женевські конвенції, які регулюють ведення війни. Деякі з таких норм, як, наприклад, заборона навмисного знищення сільськогосподарських угідь, мають екологічну спрямованість.
Вивчення Організацією Об'єднаних Націй екологічних наслідків конфліктів переконує у тому, що шкода, заподіяна навколишньому середовищу під час збройних конфліктів, призводить до погіршення стану екосистем та природних ресурсів на тривалий період після припинення конфліктів і часто торкається не тільки однієї держави і не тільки нинішнього покоління. Нанесення шкоди навколишньому середовищу ставить під загрозу не тільки матеріальний устрій та безпеку людей, а й саме їх життя та існування людства.

Заради досягнення військової перемоги забруднюються колодязі, випалюються посіви, отруюється грунт і гинуть тварини. У 1990 році проводилося цілеспрямоване руйнування екосистеми в політичних і військових цілях, як то осушення боліт в дельті Тигру і Євфрату.
Ці небезпечні екологічні наслідки також підривають хиткий мир та перспективи розвитку у пост-конфліктних країнах. В Афганістані військові дії та розвал інститутів нанесли важку шкоду навколишньому середовищу. Явно з екологічних причин десятки тисяч людей були змушені бігти з сільської місцевості до міста в пошуках продовольства та робочих місць.


Навколишнє середовище та природні ресурси мають надзвичайно важливе значення для зміцнення миру як на національному рівні, так і між країнами, що пройшли через жах війни. Ряду країн в африканському районі Великих озер вдалося налагодити трансграничну співпрацю в сфері управління загальними природними ресурсами. Досягнення міцного миру в Дар фурі буде частково залежати від вирішення такої фундаментальної проблеми, як конкурентна боротьба за водні ресурси та плодовиті землі. Мир в Афганістані також буде можливий лише тоді, коли будуть втілюватися заходи по захисту природних ресурсів, котрі слугують населенню джерелом засобів існування, та відновлення екосистем.





Екологічний календар 
Вересень

1 вересня – День пам’яті видів, винищених людиною
Ми не побачимо їх вже ніколи... моа, тур, квага, дронт, тарпан, епіорніс, сумчатий вовк, безкрила гагарка, стеллерова корова, мандрівний голуб... Цих представників фауни ми, люди, не зможемо побачити вже ніколи. Ані в дикій природі, ні в зоопарках. Вони були легковажно знищені нами, і залишили згадку про себе хіба що в природничих музеях світу у вигляді шкур, скелетів та фотографій.
1 вересня було обрано для такої пам’яті, тому що саме цього числа в 1914 році в зоопарку м. Цинцинаті, США, помер останній мандрівний голуб. Історія знищення мандрівного голуба найбільш яскраво показує нам колосальні масштаби нашого марнотратства і необачності. І знищили цей вид птахів не древні дикуни, а, здавалось би цивілізовані, люди ХІХ століття.
16 вересня – Міжнародний день захисту озонового шару
16 вересня Генеральна Асамблея ООН проголосила Міжнародним днем захисту озонового шару. Цей день відзначається з 1995 року в пам’ять про підписання Монреальського протоколу щодо необхідності збереження озонового шару, який фільтрує сонячне проміння і попереджує шкідливий вплив ультрафіолету на поверхню Землі, тим самим зберігаючи життя на планеті.
Втрата озонового шару стратосфери, який захищає усе живе на землі від згубної дії ультрафіолетового випромінювання сонця, вважається однією з головних глобальних екологічних проблем, з якими світова спільнота ввійшла у нове тисячоліття.
Подолання цієї проблеми можливе лише завдяки скоординованим діям усіх націй та верств суспільства на глобальному рівні. Усвідомлюючи це, уряди практично усіх країн світу приєдналися до Монреальського протоколу і, тим самим, взяли на себе зобов’язання із досягнення головної мети – згортання виробництва та використання озоноруйнівних речовин у різних секторах промисловості.
22 вересня – День без автомобілів
Вперше День без автомобілів відмічався в 1998р. у Франції, коли в ряді міст було припинено автомобільний рух. У наступні роки цю традицію перейняли інші європейські країни та міста, а останніми роками – і деякі неєвропейські країни (наприклад, Канада, США). День без автомобілів святкується за рішеннями органів місцевої влади. Як правило, в цей день забороняється пересування на автомобілях, а мешканці використовують альтернативні способи пересування. Часом акція триває більше ніж один день. Мета такого заходу – привернути увагу до проблеми забруднення атмосферного повітря транспортними засобами, знизити рівень концентрації вихлопних газів у міському повітрі, зменшити шумове навантаження, сприяти розвиткові альтернативних видів пересування. День без автомобілів в Україні офіційно не відзначається, однак такі акції проходять за ініціативою громадськості чи місцевих органів влади в окремих містах України.
27 вересня – Міжнародний День туризму
Щороку 27 вересня у світі відзначається Міжнародний день туризму. Метою свята, заснованого Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй 27 вересня 1979 року, є популяризація туризму як рушію регіональної та світової економіки, висвітлення його внеску в екологію світової спільноти, зміцнення дружніх стосунків між державами.
Країни, що ратифікували положення Генеральної Асамблеї ООН про Міжнародний день туризму, зокрема Україна, відзначають свято проведенням різноманітних фестивалів та цікавих заходів.

28-30 вересня (останній тиждень вересня) – Всесвітній день моря
Всесвітній день моря входить до переліку міжнародних днів, що відзначаються під егідою Організації Об'єднаних Націй. Поява цього свята датована 1978 роком, саме тоді було прийнято рішення десятого з'їзду Асамблеї Міжурядової морської консультативної організації щодо заснування Всесвітнього дня моря.
Ідея святкування Всесвітнього дня моря виникла як реакція на масштабний вилов риби в морях і океанах нашої планети. Бездумні дії людини наносять непоправну шкоду природі і стають причиною зникнення багатьох рідкісних видів риби. Крім того, це призводить до забруднення вод і глобального потепління на планеті.
Одним з факторів, що згубно впливає на стан світового океану, є забруднення вод нафтою. Величезні нафтові плями, що покривають сотні гектарів морських площ, стають причиною загибелі риби. За статистикою, щорічно в світовий океан в результаті аварій потрапляє більше 20 мільйонів барелів  нафти.
30 вересня-1 жовтня – Міжнародні дні спостереження за птахами
Такі дні проводяться з ініціативи товариств охорони птахів. До них залучаються усі бажаючі. Під час акції фіксується, які види птахів зустрічаються у тій чи іншій місцевості, в якій кількості, особливості їх поведінки тощо. Основною метою цієї акції є заохочення широкого загалу до пізнання світу пернатих і привернення уваги до проблем їх збереження, оскільки, внаслідок діяльності людини і забруднення довкілля, чисельність деяких видів значно зменшується або ж знаходиться під загрозою зникнення. Результати своїх спостережень учасники акцій надсилають в товариства охорони птахів і такі результати опрацьовуються, узагальнюються та оприлюднюються.



За матеріалами сайту http://ecoburougcc.org.ua/ekologichnij-kalendar


УВАГА, відкрита «Екологічної лінії  SOS»
Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України з травня 2015 року відкриває на сайті https://nenc.gov.ua/ «Екологічну лінію  SOS» з метою оперативного отримування інформації та своєчасного реагування на неї. «Екологічна лінія  SOS» покликана не лише допомогти у цей тяжкий час, а й привернути увагу громадськості до нагальних екологічних проблем по всій території України.



Право на доступ до екологічної інформації є фундаментальною складовою права на безпечне для життя та здоров`я довкілля. Згідно з положенням чинного законодавства України громадськість має право отримувати екологічну інформацію від державних органів влади, органів місцевого самоврядування та спеціально уповноважених державних органів з охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів.
Гарантії дотримання цього права закріплені, насамперед, у нормах Конституції України та Конвенції про доступ до інформації, участі громадськості у процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (Орхуська Конвенція).
«Екологічна лінія  SOS» - це віртуальна громадська приймальня для здійснення консультаційної допомоги усім категоріям громадян з питань, що стосуються довкілля.
На сторінці сайту НЕНЦ https://nenc.gov.ua/ усі бажаючі матимуть змогу розмістити власні фото-звинувачення, що свідчать про байдужість або безгосподарність до природних ресурсів, про забруднення довкілля, а також екологічні новини, які порушують проблемні питання, є актуальними та будуть цікавими іншим.
На «Екологічній лінії  SOS» можна також поділитись досвідом з вирішення екологічних проблем у вигляді фото-допомоги, яку ви вже надали на той чи інший сигнал; порадами з енергозбереження (пристроями, розробками, новітніми  технологіями  тощо);  розмістити  та  прокоментувати  як  свої,  так  і всесвітні інновації; залишити цікаві посилання (електронні адреси).
Також можна звернутися on-line з конкретним питанням або пропозицією щодо стану довкілля в Україні; звернень громадян в установи з вирішення екологічних проблем (як правильно оформити заяву, куди краще її подати тощо); проведення заходів, акцій (як можна приєднатись/долучитись, зареєструватись, де подивитись положення тощо) та отримати кваліфіковану відповідь.
Ваші фото-звинувачення, звернення та питання стосовно стану довкілля в Україні надсилайте на адресу nenc@nenc.gov.ua (тема листа «Екологічна лінія - SOS»).


Про проведення єдиного уроку, присвяченого відзначенню Дня Землі

За чисті води, чисті ріки
Боротись будемо навіки.
Хай стане чистою земля!
Бо в ній господар – ти і я.
Ю.Олійник
«Планета, де є життя»
З метою забезпечення суттєвого поліпшення стану довкілля, поєднання зусиль державних органів, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, підприємств, установ, широких верств населення у вирішенні екологічних завдань, відродження традицій українського народу щодо шанобливого ставлення до навколишнього природного середовища в країні 22 квітня Україна відзначає екологічне свято День Землі.
З метою  відзначення цієї дати  в загальноосвітніх навчальних закладах міста 22 квітня розпочинається Першим  уроком на тему: «Планета, де є життя»
Його завдання:
— формування в учнів розуміння необхідної гармонії людини з природою;
— оволодіння знаннями про природу (зокрема свого краю);
— виховання почуття відповідальності за природу як національне багатство, основу життя на Землі;
— формування готовності до активної екологічної діяльності та основ глобального екологічного мислення.
При цьому варто зазначити, що екологічна освіта розглядається як один із найпотужніших важелів повороту людства в його ставленні до навколишнього середовища від руйнівного, споживацького до конструктивного, бережливого, відновлювального.

22 квітня – Всесвітній день Землі, свято єднання народів планети у справі захисту навколишнього середовища і збереження тих щедрот і природних ресурсів, якими наділила нас природа.
Всесвітні свята, безперечно, мають глобальне значення, оскільки їх відзначають у всьому світі незалежно від громадянства, національності і релігійних уподобань. Унікальність цих подій полягає у тому, що кожна людина може стати учасником міжнародного святкування, зробити свій внесок у розвиток світової цивілізації. Більшість свят з’явилося нещодавно. Одним з них є Всесвітній день Землі.
Вперше  День Землі був відзначений у 1970 році, а з 1994 року оголошений всесвітнім. Це свято чистої Води, Землі і Повітря. Свято, яке має на меті об’єднати людей планети щодо захисту навколишнього природного середовища, привернути увагу людей до проблем екології нашої планети. Цей день – нагадування про екологічні катастрофи, день, коли кожна людина має можливість замислитися над тим, що вона може зробити для вирішення екологічних проблем.
Під час проведення Першого уроку вчитель має домогтися усвідомлення учнями, що Україна прагне стати повноцінним учасником передових світових процесів, і реформування економіки з врахуванням екологічних аспектів. Дбайливе ставлення до природи, навколишнього природного середовища – важливий крок на цьому шляху.
Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різноманітними. Але обирати їх варто відповідно до вікових особливостей учнів, рівня сформованості учнівського колективу.
Змістовному розкриттю теми уроку сприятимуть запрошені представники державної влади, громадськості і творчої інтелігенції, учасники природоохоронних акцій, знавці і шанувальники природи рідного краю.
Завданням проведення єдиного уроку є:
-                   формувати екологічно орієнтовані стосунки і цінності, спрямовані на подолання конфліктів між людиною і навколишнім середовищем;
-                   сприяти, щоб засвоєні знання і моральні принципи поведінки щодо навколишнього середовища ставали переконаннями особистості;
-                   розвивати почуття особистої відповідальності за стан навколишнього середовища на національному і глобальному рівнях;
-                   розкривати учням у доступній формі сутність сучасних проблем екології та її актуальність для людства;
-                   розвивати вміння приймати відповідальні рішення з питань охорони навколишнього середовища і діяти відповідно до них;
-                   залучати школярів до практичної діяльності під час вирішення проблем навколишнього середовища місцевого значення;
-                   формувати знання і вміння дослідницького характеру, які б сприяли розвитку творчої і ділової активності у процесі вирішення екологічних
При виборі форм, місця, методів проведення уроку слід враховувати кількість учнів, тип навчального закладу тощо.
Урок може бути проведений для окремого класу, паралелі чи всієї школи.
Важливо, щоб учні знали і розуміли що людина й суспільство повинні докорінно змінити своє ставлення до природи та її ресурсів. У наш час людство спроможне виробляти достатню кількість сільськогосподарської й промислової продукції, не завдаючи шкоди навколишньому середовищу. Досягнення науки й техніки відкривають не тільки можливості для задоволення потреб людини, але й створюють передумови для збереження і примноження ресурсів Землі. Людство в змозі істотно поліпшити умови, які склалися в біосфері планети.
Рекомендуємо керівникам загальноосвітніх навчальних закладів організувати тематичні експозиції, виставки з використанням ілюстративно-документальних матеріалів щодо стану навколишнього середовища, фото виставки тощо.
Також в рамках відзначення Міжнародного Дня Землі протягом дня рекомендуємо:
-                   провести ряд заходів з учнівською молоддю по озелененню територій навчальних закладів, догляду та збереженню наявних зелених насаджень і надання допомоги з упорядкування садиб ветеранам війни, праці, вдовам, інвалідам;
-                   звернути увагу на історію виникнення й традиції святкування Дня Землі в різних країнах світу та Дня Довкілля в Україні;
-                   включити вивчення «Порядку денного на 21 століття» (плани досягнення гармонійного розвитку суспільства) до тематичних позаурочних та позакласних годин;
-                   розповсюдити агітаційні листівки тощо;
-                   організувати виступи агітаційних колективів екологічного спрямування (екобригад), екотеатрів.
-                   розробити конкурсно-ігрову програму.
Доречним буде проведення таких трудових акцій: «Посади своє дерево», - озеленення шкільних дворів, парків, скверів; «Попіклуйся про планету!», «Збережемо довкілля чистим!» - прибирання, впорядкування територій.
День Землі покликаний об’єднати людей планети в справі захисту навколишнього середовища.
У цей день кожен мешканець планети може зробити свій маленький внесок у справу захисту навколишнього середовища: очистити від сміття прилеглі території, висадити хоча б одне дерево, відмовитися хоча б на день від використання автомобіля.
У День Землі в різних країнах за традицією звучить Дзвін Миру, закликаючи людей Землі відчути всепланетну спільність і докласти зусиль для захисту миру на планеті й збереження краси нашого спільного дому. Дзвін Миру – символ спокою, мирного життя і дружби, вічного братерства й солідарності народів. І в той же час – це заклик до дії в ім'я збереження миру й життя на Землі, збереження Людини і Культури.





В рамках відзначення Міжнародного Дня Землі та Дня Довкілля в Україні  рекомендується провести ряд заходів з учнівською молоддю по озелененню територій навчальних закладів, догляду та збереженню наявних зелених насаджень і надання допомоги з упорядкування садиб ветеранам війни, праці, вдовам, інвалідам.



Цікаво, що День Землі відзначають двічі на рік: 21 березня і 22 квітня.
Завдання таке: зберіть з частин картинку та прочитайте на ній назву своєї команди, хто це зробить перший заробить додатковий бал.
«Осінній ліс. Повітря кристально чисте, в ньому чутно і осіння сирість, запах грибів і багаття. Під ногами шелестить пожовкле листя; якщо подивитись на ліс здалеку, здається ніби дівчата в яскравих сукнях взялись за руки і водять хоровод.
Звертаємо увагу на необхідність забезпечення безпеки праці дітей і підлітків під час проведення акції.
Загальноосвітнім школам при проведенні екологічних  шкільних святкувань, місячників та тижнів екологічної пропаганди рекомендується:
1. Звернути увагу на історію виникнення й традиції святкування Дня Землі в різних країнах світу та Дня Довкілля в Україні.
2. Включити вивчення «Порядку денного на 21 століття» (плани досягнення гармонійного розвитку суспільства) до тематичних позаурочних та позакласних годин.
3. Ознайомити школярів зі станом сучасного навколишнього природного середовища.
4. Провести тематичні конференції, круглі столи, засідання.
5. Організувати конкурси плакатів, малюнків на природоохоронну тему.
6. Розповсюдити агітаційні листівки тощо.
7. Організувати виступи агітаційних колективів екологічного спрямування (екобригад), екотеатрів.
8. Розробити конкурсно-ігрову програму.
9. Організувати практичну роботу по благоустрою, впорядкуванню та озелененню територій.
Доречним буде проведення таких трудових акцій: «Посади своє дерево», - озеленення шкільних дворів, парків, скверів; «Попіклуйся про планету!», «Збережемо довкілля чистим!» - прибирання, впорядкування територій.
Рекомендованими до проведення будуть й такі природоохоронні заходи - «До чистих джерел», «Малі ріки Батьківщини», акція - "Оптимізація озеленення території навчальних закладів" та участь у конкурсах НЕНЦ - «Парки - легені міст і сіл», «Зелена планета», «Парад квітів біля школи» тощо.

Сторінками історії

День Землі - не просто велике, а воістину глобальне свято, яке щорічно відзначається в багатьох країнах. У північній півкулі День Землі відзначається навесні, а в Південній півкулі - восени. Метою цієї всесвітньої акції є привернення уваги суспільства і кожної людини планети до проблем Землі, проблем охорони навколишнього середовища. 
Традиція святкування Дня Землі в березні була закладена Джоном Макконелл, бізнесменом і видавцем, творцем прапора Землі. Він представив проект святкування Дня Землі на конференції ЮНЕСКО з питань навколишнього середовища в листопаді 1969. Керівництвом міста Сан-Франциско була видана Декларація про День Землі, і 21 березня 1970 році вперше було організовано відзначення цього дня.
У 1971 році Організація Об'єднаних Націй (ООН) прийняла документ "Прокламація Дня Землі", в якому зазначається, що нове бачення Землі виникло тоді, коли астронавти і космонавти побачили й розповіли світу, наскільки гарна наша чудесна блакитна планета - дім для всього людства. 
У цей день щорічно в штаб-квартирі ООН в Нью-Йорку звучить Дзвін Миру. Він починає дзвонити точно в момент початку весняного рівнодення. Сенс цієї церемонії полягає в тому, щоб протягом хвилини, поки дзвонить Дзвін Миру, люди подумали про те, що вони повинні зробити, щоб зберегти нашу планету, усвідомити себе її громадянами й поліпшити життя всього живого на Землі.
Ще у ХІХ столітті започатковано традицію святкування Дня Землі 22 квітня. Саме тоді Дж. Стерлінг Мортон, секретар території штату Небраска (США), запропонував визначити день, присвячений озелененню навколишньої території. Пропозиція була схвалена й одержала широку підтримку, у 1872 році жителями штату було висаджено біля мільйона дерев. У 1882 році цей день був оголошений урядом Небраска офіційним святом штату, дата його припадала на 22 квітня. 
Наприкінці 1962 року член Сенату США та екологічний активіст Гейлорд Нельсон запропонував президенту США Джону Кеннеді організувати ряд заходів, спрямованих на привернення уваги громадськості до екологічних проблем. Кеннеді схвалив проект сенатора і навіть погодився поїхати в п'ятиденне турне одинадцятьма штатами США з метою популяризації теми охорони навколишнього середовища, але всі ці заходи не вплинули на байдужість американців до екологічних питань. Наприкінці 1960-х рр. Америку захлиснули масові маніфестації та демонстрації противників війни у В'єтнамі, і Нельсон вирішив скористатися політичною активністю американців. Він залучив активних і свідомих громадян, особливо студентів, для привернення уваги влади і самого суспільства до екологічних проблем. На конференції у вересні 1969 Нельсон оголосив про проведення навесні 1970 року масових демонстрацій захисників навколишнього середовища і "загальнонаціонального екологічного диспуту-семінару". ЗМІ миттєво рознесли це повідомлення по всій країні. Заходи до Дня Землі 1970 були організовані і координувалися штатом офісу Нельсона в Сенаті США. Таким чином через 100 років, з 22 квітня 1970 День Землі було відновлено і він став проводитися по всій території США. В 1970 році понад 20 млн. американців взяли в ньому участь. Навіть Сенат США ухвалив рішення не проводити засідань у цей день, щоб сенатори могли взяти участь у святі. До цього дня готуються всі, починаючи з президента, що звертається до громадян Америки із закликом зберегти Землю придатною для життя прийдешніх поколінь. У 1971 р., завдяки успіху першого Дня Землі, сенатор Нельсон проголосив "Тиждень Землі" (протягом 3-го тижня квітня) як щорічну подію, що стала вкрай популярною серед населення США. У 1995 році за свій внесок у становлення традиції святкування Дня Землі Гейлорд Нельсон був нагороджений "Медаллю Свободи" - вищою нагородою, якої може бути удостоєно цивільна особа у США.
У 1990 р. цей день став міжнародною акцією, в якій взяли участь 200 млн. чоловік з 141 країни світу. Щорічно вчені країн світу збираються за круглим столом для обговорення глобальних екологічних проблем. Існує також Мережа "День Землі" - міжнародна неурядова організація, яка об'єднує 12000 організацій у 174 країнах світу. Метою своїх заходів Мережа "День Землі" ставить розвиток екологічної освіти. 
День Землі - свято солідарності у допомозі нашій Планеті. У цей день проводяться масові практичні заходи з покращення екологічної ситуації під гаслом: «Думати глобально, мислити локально!». Щорічно мільйони людей приймають участь у цьому святі, проводяться заходи із насадження дерев, кущів, квітів, оголошуються конкурси дитячих малюнків на природоохоронну тематику тощо. У цей день кожен мешканець планети може зробити свій маленький внесок у справу захисту навколишнього середовища: очистити від сміття прилеглі території, висадити хоча б одне дерево, відмовитися хоча б на день від використання автомобіля.

ЕКОГРА «ЗЕЛЕНА ПЛАНЕТА» (для середнього шкільного віку)
МЕТА: виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї, розширити знання про рослин і тварин, явища в природі, екологічні катаклізми на планеті Земля. Сприяти розвитку мислення, уваги, кмітливості, вмінню порівнювати і узагальнювати.
МЕТОДИ ТА МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ: розповідь, бесіда, обговорення, гра.
ОБЛАДНАННЯ: плакати на екологічну тему, конверти із завданнями, глобус, секундомір, насіння у мішечках з тканини, частинки овочів та фруктів для конкурсу.
ТИП ЗАНЯТТЯ: узагальнення набутих знань.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ВСТУП.
Велика і прекрасна наша рідна Земля. Все, що росте і цвіте на ній - у садах, лісах, парках, на полях та зелених луках - це навколишня природа. Кожне дерево, квітка є часткою природи нашої Батьківщини.
Змінюється і оновлюється світ природи. Погляньте навколо: лагідно гріє сонечко, розпускаються і цвітуть дерева, зав'язуються плоди, зеленіють трави, тішать око прекрасні квіти. 
Природа наш дім. Дім, в якому ми живемо. Дім, частинкою якого ми з вами є. І від того, як ми будемо в цьому домі жити, як ми будемо себе в ньому поводити, і залежатиме наше життя.
Сьогодні ми проведемо екологічну гру «Зелена планета». Оцінювати наші команди буде журі.
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
Гра у нас командна, і ми повинні дати нашим командам назви - це ми зробимо в ігровій формі, прошу підійти до мене капітанів команд та вибрати один з двох конвертів. 
Отже почали...
1-й конкурс «Старт»
Отже у нас утворилися Команда «Тварин і рослин» та «Води й повітря». А тепер наступне завдання: пригадайте, будь-ласка, та назвіть тварин, рослин, риб та птахів, які можна зустріти на території України. (Оцінювання).
2-й конкурс «Ліс і його мешканці»
По черзі задаються питання командам, правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
1. Назвіть основні деревні породи український лісів. (Дуб, граб, бук, ялина, сосна).
2. Яке дерево наших лісів називають патріархом? (Дуб).
3. Чому березу називають піонером лісу, а березові ліси - тимчасовими? (Перша поселяється на вирубках, згарищах. Під березовими кронами розвиваються молоді ялинки, які згодом її витісняють). 
4. Які ви знаєте отруйні гриби? (Мухомор, бліда поганка, несправжні опеньки).
5. Які з дерев, що ростуть у наших лісах, характеризуються найбільшою довговічністю? (Тис ягідний).
6. За назвою якого дерева названо місяць року? (Липа - липень).
7. Які птахи і як саме сприяють природному лісорозведенню? (Сойка, дятел, шишкар, дрізд).
8. Назвіть шість видів осілих птахів наших лісів. (Дятел, сорока, пугач, синиця, сова, сорока).
9. Про що може розповісти пень? (За річними кільцями можна визначити: вік дерева; сторони світу; зміни кліматичних умов по роках).
10. Чому лісові гриби не виростають, коли їх висівають спорами на відстані від дерев? (Порушується необхідна умова життя цих грибів - симбіоз з коренями певних видів дерев).
11. Яка рослина поширилась в Україні після нашестя татар? (Аїр).
12. Чому на схилах ярів для закріплення пісків садять сосну, а не ялину? (Корені сосни проникають у грунт глибоко, а у ялини вони поверхневі).
13. Назвіть отруйних павуків. (Каракут, скорпіон, тарантул).
14. Яких ви знаєте отруйних змій, укуси яких небезпечні для життя людини? (Гадюка, ефа, кобра).
15. Яка з ящірок має голос? (Кримський гекон).
16. Яких ящірок вважають зміями? (Жовтобрюх, веретільниця).
17. Які тварини сплять з відкритими очима? (Риби, бо не мають повік, змії - у них повіки зрослися).
18. Назвіть найменшого з ссавців нашої фауни. (Землерийка).
19. Який з оленів фауни України найбільший? (Лось).
20. Чи існують у наш час дикі, напівдикі коні? (Дикі коні Пржевальського збереглися у Монголії, є в Асканії-Новій; у Південній Америці існують здичавілі коні-мустанги).
3-й конкурс «Хто спостережливіший»
Членам команд пропонується як можна точніше передати:
- рух змії; - біг комашки;
- політ сови; - плетіння павутини павуком;
- стрибок гепарда; - політ яструба;
- походку пінгвіна; - рух медузи.
4-й конкурс «Впізнай дари природи»
Команда вибирає одного гравця для цього конкурсу, який із зав'язаними очима повинен визначити:
- «на дотик»: насіння (квасолі, кукурудзи, гороху, кавуна, гречки, рису, пшениці):
- «на смак»: терен, шипшина, яблуко (шматочки);
- «на запах»: часник, цибуля, картопля, капуста, морква, буряк (шматочки).
5-й конкурс «Капітанський»
Завдання капітани команд отримують в конвертах:
1. Уявіть, що ви заєць. На полі, що неподалік від лісосмуги росте капуста. Добігаючи до капусти, ви побачили вовчу зграю. Ваші дії проінсценуйте.
2. Уявіть, що ви кіт, члени вашої команди - миші. Ви їхали на велосипеді, а миші розсипали по доріжці кнопки. Ваша реакція на пустощі мишей. Проінсценуйте. 
6-й конкурс «Планета»
Беруть участь всі учасники команд. Суперники по черзі передають один одному глобус, обов'язково називаючи одну з глобальних екологічних проблем. Виграє та команда, яка назве їх найбільшу кількість.
7-й конкурс «Кому віддати мільярд?»
Чорнобиль - це не просто аварія. Це екологічна катастрофа. Сьогодні, коли ми підбиваємо підсумки того, що зроблено по ліквідації наслідків аварії, можна говорити про те, що роботи в цьому напрямку ще надто багато. Отже, завдання! Обом командам виділяють мільярд гривень. Що ви зробите в першу чергу по ліквідації наслідків аварії?
Пропонують свої версії використання млрд. грн. для рішення своїх питань, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС. (Журі оцінює пропозиції).
8-й конкурс «Екологічна казка» 
Наша гра продовжується. Скажіть мені діти чи любите ви казки? Напевно так. Тоді давайте зараз напишемо з вами казку про екологію. Ви ніколи цього не робили, тоді саме час спробувати. Ми вам допоможемо, надамо початок цієї казки. 
А от дивіться - береза і осина, як дві подруги. І раптом здається, що дерева зашепотіли між собою...».
Яка ж казка була найцікавішою? (Журі підбиває підсумки).
ІV. ПІДСУМКИ
Визначається команда переможець гри «Зелена планета». Учасники нагороджуються призами.
Діти, сподіваюсь, що сьогодні ви отримали часточку добра, тепла і звичайно поповнили свої знання. Ви показали добрі результати та вміння у сьогоднішньому змаганні. Ви підростаюче покоління, яке розуміє ту величезну шкоду, що людство завдає нашій планеті, і в першу чергу собі. І гадаю разом ми зможемо змінити таке ставлення до навколишнього середовища. 
Тож давайте будемо цінувати і берегти все, що нас оточує, насамперед, в нашому рідному краї, завжди дотримуватись правил поведінки в природі, висаджувати квіти, вирощувати і дбайливо доглядати їх, вивчати, зберігати та примножувати традиції свого народу! Бо в нас на Україні народ каже: «Якщо земля багата, то й народ багатий», «Доглядай землю плідну, як матір рідну»!
ЛІТЕРАТУРА
1. Білик Л.І. Екологічна відповідальність: граючись навчаємось. - Черкаси: 
«Вертикаль», ПП Кандич С.Г., 2004. - 320 с.
2. Дячук Т. Граючись учимося: методичні матеріали для екологічних ігор //Біологія. - 2007. - № 10. - с. 15-18.
3. «Зелена команда». Сценарій екологічної гри // Позакласний час. 1998. - № 9. - с. 46-48.
Вспомни те непередаваемые мгновения, когда ты, утомленный жизненной суетой, находил в природной стихии силу и долгожданный покой. Спокойствие лазурного неба и свет заходящего солнца дарили тебе гармонию и чувство ошеломляющей красоты. Наполненный энергией, ты даже не был в силах отвести взгляд от этого захватывающего зрелища. Великолепие природы манит, завораживает, ослепляет и ты забываешь о навязчивой окружающей тебя мирской трескотне и рутине. Но такие мгновения бывают раз в столетие. Журнал Ofigenno.cc решил позволить тебе ощутить чувство блаженства прямо здесь и сейчас. Сядь поудобней и наслаждайся непревзойденной красотой природы.
Просто это летний дождь...
Фото: Sibasiqk
Ангел сошел с небес.
Фото: Blogspot
Ослепительный природный минерал.
Фото: Ribalych
Небесная жар-птица.
Фото: Rusif
Камень плюхнулся в воду.
Фото: FotoTelegraf
Вот как выглядит морской песок под микроскопом.
Фото: Tipolol
Парк, который каждые полгода оказывается под водой.
Фото: Imgur
Рассвет на высоте около 10 000 метров над Землей.
Фото: Twimg
Радуга видна в окошке самолета.
Фото: STD3
Почему эти люди так спокойны? Потому что это облака!
Фото: Topic
Сказочная железная дорога в Швейцарии в духе книг о Гарри Поттере.
Фото: Pinimg
Изумрудные глыбы льда на Байкале.
Фото: DeviantArt
Лавандовый рассвет.
Фото: Userapi
Облака в форме орла.
Фото: Intermedia
Выделяйся из толпы!
Фото: Uarp
Волосы воспылали огнем.
Фото: Poprikolu
Утренний туман.
Красота от природы.
Фото: Flickr
Ледяная пещера, освещенная факелом.
Фото: Imgur
Радуга над водопадом.
Фото: NewsBeast
Морозная зима во всей красе.
Восхитительный вид со скалы высотой 8 тысяч метров.
Фото: Warosu
Кристально чистое утро божьей коровки.
Фото: Matcl
Цветение лотоса.
Фото: Patrasevents
Узоры зимы.
Фото: Ribalych
Нереальная красотища! Я в который раз убеждаюсь, что природа - лучший художник, который способен удовлетворить вкусы даже самого прихотливого эстета. Я уверен, ты тоже впечатлен... Поделись этими прекрасными кадрами из мира природы со своими друзьями.



Ода ЗЕМЛЕ.
Цікавий ролік який можна використовувати на позаурочних виховних заходах та уроках біології і екології.



Карадазька біологічна станція — Карадазького природного заповідника Національної академії наук України

23 вересня 2014
 року виповнюється 100 років від дня заснування about:blankКарадазької біологічної станції, яка на початку минулого сторіччя була збудована на особисті кошти доктора медицини Т.І. В’яземського в унікальному і надзвичайно красивому урочищі Карадаг, яке розташоване у східній частині південного узбережжя Криму. З 1937 року Карадазька біологічна станція входить до складу наукових установ Академії наук УРСР (зараз – Національна академія наук України). В 1963 році Карадазька біологічна станція увійшла до складу Інституту біології південних морів ім. О.ОКовалевського АН УРСР і функціонувала як Карадазьке відділення цього інституту. В 1977 році на базі Карадазького відділення Інституту біології південних морів ім. О.О. Ковалевського АН УРСР введено в дію перший на теренах СРСР науково-дослідницький комплекс для вивчення морських ссавців та їх здібностей. В 1979 році згідно з Постановою Ради Міністрів УРСР № 386 з метою збереження унікального природно-мінералогічного комплексу, посилення охорони і поліпшення умов вивчення рідкісних видів флори і фауни був створений Карадазький державний заповідник АН УРСР, який за часів незалежності України було перейменовано у Карадазький природний заповідник НАН України (постанова Верховної Ради України від 16.06.1992 № 2457-ХІІ). Всі роки свого існування Карадазький природний заповідник був тісно пов'язаний з науковою діяльністю Карадазького відділення Інституту біології південних морів ім. О.О. Ковалевського і згодом в 1997 році відбулося юридичне об’єднання цих структур під назвою Карадазький природний заповідник НАН України.
В різні роки на Карадазькій біологічній станції працювали відомі вчені-геологи: академіки: Ф.Ю. Левінсон-Лесинг, О.Є. Ферсман, Д.І. Щербаков, член-кореспондент М.В. Муратов; біологи: академіки Є.М. Крепс, О.В. Палладін, Є.Н. Павловський, Л.О. Зенкевич, Б.Є. Биховський, Г.Ф. Гаузе тощо.
Сучасний Карадазький природний заповідник НАН України являє собою об’єкт природно-заповідного фонду України, що гармонійно поєднує унікальні геологічні пам’ятки, такі як згаслий вулкан Карадаг, з великим ландшафтним й біологічним різноманіттям. Рослинний світ Карадагу представлений понад 3100 видами, а тваринний - понад 5500 видами, серед яких 128 видів рослин та 206 видів тварин занесені до Червоної книги України. Рослинний і тваринний світ Карадагу, його рослинні угрупування та прибережні території охороняються природоохоронним законодавством України та численними міжнародними природоохоронними конвенціями.
Чарівне море і м’які схили пагорбів, багатовікова історія і пам’ятки старовинних часів надихали на творчість поетів, прозаїків, архітекторів, скульпторів, живописців, музикантів. Тут творили О. Пушкін, М. Волошин, А. Ахматова, О. Блок, сестри М. Цветаєва та А. Цветаєва, Й. Мандельштам, І. Еренбург, М. Гумільов, О. Толстой, О. Грин, К. Паустовський, В. Вересаєв, В. Іванов, І. Айвазовський, К. Богаєвський, М. Барсамов та багато інших.
Наразі скельно-аквальний комплекс Карадазького природного заповідника НАН України є об’єктом, що становить національне надбання України. Заповідник по праву пишається своєю унікальною старовинною колекцією друків, засновану фундатором Карадазької біологічної станції Т.І. В’яземським та Музеєм природи Карадагу, який розпочав своє функціонування в 1915 році і був відроджений у 2004 році.

На базі сучасної Карадазької біологічної станції постійно проводяться наукові дослідження вчених НАН України, а також їх численних колег з багатьох країн світу. Тут проходять практику студенти вузів Криму і України. Щороку Карадаг відвідує понад 20 тис. туристів, серед яких громадяни Росії, Білорусі, Польщі, Німеччини, Сполучених  Штатів Америки тощо.

Акція  "Первоцвіт" 




Більшість рідкісних декоративних рослин, що занесені до Червоної книги України, зникають через винищення їх людиною. Найяскравіше ця тенденція простежується на прикладі первоцвітів, які збираються головним чином для продажу. Щорічно за сезон (лютий-квітень) в Україні незаконно збирається і реалізується близько 20 млн первоцвітів, занесених до Червоної книги України.Акція «Первоцвіт» — масова всеукраїнська екологічна акція державних природоохоронних та правоохоронних органів та екологічних громадських організацій, яка поводиться щорічно в Україні в лютому-березні з метою припинення незаконного збирання, транспортування та продажу рідкісних ранньоквітучих рослин.

Більшість рідкісних декоративних рослин, що занесені до Червоної книги України, зникають через винищення їх людиною. Найяскравіше ця тенденція простежується на прикладі первоцвітів, які збираються головним чином для продажу. Щорічно за сезон (лютий-квітень) в Україні незаконно збирається і реалізується близько 20 млн первоцвітів, занесених до Червоної книги України. Найбільший пік продажу первоцвітів припадає на 14 лютого (День Святого Валентина та на 7-8 березня (Міжнародний жіночий день). При цьому продаж черемши за весь період становить близько 50%, підсніжника — 24%, сон-трави — 21%, білоцвіту — 1%, шафрану — 2%, інших первоцвітів — 2%. У лютому в містах України в основному продають проліски, дещо пізніше з'являються первоцвіти, зібрані в Карпатах.
Презентація "Первоцвіт"    https://docs.google.com/file/d/0B1KGGchSKfy2SEFaNDk5eTY0R0U/edit


Немає коментарів:

Дописати коментар