Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

Конкурс «Кращий кабінет хімії-2016»

Положення
про міський огляд-конкурс навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів
 «Кращий кабінет хімії-2016»



І.Загальні положення.
Організатором конкурсу «Кабінет хімії» є науково-методичного центру управління освіти та науки Дніпропетровської міської ради.

ІІ. Мета і завдання огляду - конкурсу.
Міський огляд-конкурс навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів «Кращий кабінет хімії-2016» проводиться з метою:
-         поліпшення змісту роботи кабінету, який визначається завданнями, поставленими Міністерством освіти і науки України перед школою, навчальними планами, відповідними до них навчальними програмами і підручниками з хімії, програмами факультативних занять, курсів за вибором, відповідними методичними посібниками;
-          виявлення та пропаганда прогресивних методів естетичного оформлення приміщень ЗНЗ. Активізація педагогічних працівників ЗНЗ м. Дніпропетровська в пошуках творчого підходу до питань естетичного оформлення приміщень ЗНЗ;  
-         акцентування уваги працівників ЗНЗ міста на використанні у своїй професійній діяльності прогресивних інноваційних методів роботи, обміну передовим досвідом; 
-         раціонального використання вчителями наявних навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання;
-         залучення працівників ЗНЗ міста до більш активної професійної та громадської діяльності. Здорова та прозора конкуренція на КОНКУРСІ повинна спонукати його учасників до більш активної громадської та професійної життєвої позиції.
За основу огляд-конкурс навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів взяти Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом МОН України від 20.07.04 № 601, Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом МОН України від 14.12.2012 № 1423.

ІІІ. Керівництво конкурсом.
3.1. Керівництво оглядом-конкурсом здійснюється оргкомітетом, на який покладається відповідальність за його організацію та підведення підсумків.
3.2. Склад оргкомітету і журі конкурсу затверджуються наказом науково-методичного центру управління освіти та науки міської ради.
3.3. До складу оргкомітету і журі входять працівники управління освіти та науки міської ради, міського науково-методичного центру, досвідчені вчителі середніх загальноосвітніх навчальних закладів.
3.4. В компетенцію журі огляду-конкурсу входить:
-                   аналіз та оцінка (в балах) представлених презентаційних матеріалів, експертиза навчальних кабінетів;
-                   винесення рішень за підсумками  експертизи;
-                   визначення переможців конкурсу;
-                   розробка рекомендацій за підсумками проведення огляду-конкурсу, щодо використання виявленого досвіду.

IV. Умови та порядок проведення конкурсу.
4.1. В огляді-конкурсі «Кращий кабінет хімії-2016» беруть участь кабінети хімії загальноосвітніх навчальних закладів яким присвоєно звання «зразковий кабінет» та які стали переможцями шкільних (районних) конкурсів.
4.2. Огляд-конкурс проводиться з 1 березня по 20 квітня 2016 року в два етапи:
Перший (заочний) етап огляду-конкурсу навчальних кабінетів хімії проводиться з 1 по 15 березня 2016 року – адміністрація шкіл знайомиться з роботою навчального кабінету хімії і до 20 березня подає міському оргкомітету (пр..Кірова, 37, каб. №20) відповідні висновки разом з:
1. Заявою (додаток №1),
2. Інформаційною карткою (додаток №2)
3. Бально-експертною шкалою (додаток №3)
4. Висновок відповідного навчального закладу (обсяг – до 1 друк. стор. в довільній формі);
5. Фотоматеріалом (додаток №4),
6. Звітом - презентацією (додаток №5),  
Матеріали надаються в пасерованому та електронному вигляді.
          Другий (очний) етап огляду-конкурсу навчальних кабінетів хімії проводиться з – 20 березня по 20 квітня 2016 року. Члени журі огляду-конкурсу знайомляться з роботою навчальних кабінетів хімії на місцях і визначають серед них переможця і призерів.


до положення про міський огляд-конкурс навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів «Кращий кабінет хімії-2016»


Голові журі міського огляд-конкурсу навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів«Кращий кабінет хімії-2016»
__________________________________
__________________________________
(ПІБ – повністю)
__________________________________
(посада, місце роботи)
______________________________________________________________________


ЗАЯВА
Прошу допустити мене до участі у огляд-конкурсі навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів«Кращий кабінет хімії-2016».
З умовами Конкурсу ознайомле(на/ий) і погоджуюсь.




__________________                                                                  _________________
                      (дата)                                                                                                                                                     (підпис)


Заява пишеться власноруч

Додаток №2
до положення про міський огляд-конкурс навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів «Кращий кабінет хімії-2016»

Фото конкурсанта

 

Інформаційна картка
учасника огляд-конкурсу навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів «Кращий кабінет хімії-2016»
Прізвище, ім'я та по батькові

Місце   роботи   (найменування   освітнього   закладу   відповідно   до статуту, район)

Посада

Педагогічний стаж роботи

Кваліфікаційна категорія

Звання

Тема самоосвіти

Педагогічне кредо

Адреса блогу

Адреса електронної пошти



Додаток №3
до положення про міський огляд-конкурс навчальних кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів «Кращий кабінет хімії-2016»

Бально-експертна оцінка кабінету хімії.
Навчальний заклад ______________________________________________________________
Загальна площа кабінету ______________________лабораторії _______________________
Завідувач кабінетом (ПІБ) _________________________________________________________
Рік атестації__________________________________________________________________
Показник
Назва показників
Оцінка в балах
1. Оформлення інтер'єру кабінету
1.1

У кабінеті дотримано санітарно-гігієнічні вимоги до:
• розміщення;
• освітлення;
• опалення і вентиляції;
• електричної мережі;
• пожежної безпеки;
• фонового оформлення стін;
• відповідність меблів віковим групам школярів.
________________________________________________________________________________________________________________________________

1
1
1
1
1
1
1

0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0
0
1.2
У кабінеті постійно експонуються довідкові матеріали:
таблиця «Періодична система елементів Д. І. Менделєєва»;
таблиця «Електрохімічний ряд напруг металів»;
• таблиця електронегативності;
таблиця «Розчинність солей, кислот і основ у воді»;
• тощо_____________________________________________________________
___________________________________________________________________



1
1
1
1
1


0
0
0
0
0
1.3
У кабінеті постійно експонуються:
•  змінні інструктивні матеріали;
•  правила поведінки учнів у кабінеті хімії;
•  таблиці з техніки і методики проведення лабораторних дослідів і практичних робіт;
•  портрети вчених-хіміків (зазначити кількість);
•  зразки оформлення контрольних, практичних, лабораторних робіт;
•  критерії оцінювання навчальних досягнень учнів.
________________________________________________________________________________________________________________________________

1
1

1
0,5 0,5
0,5

0
0

0
0
0
0
1.4
У кабінеті або коридорі є:
•  стіннівки, листки, стенди, що сприяють розвитку інтересу в учнів до хімії;
•  профорієнтаційні стенди.
________________________________________________________________________________________________________________________________

1

1

0

0,5
1.5
Естетичний вигляд кабінету
1
0,5
Загальна сума балів за п. 1
2. Організація робочих місць учнів
2.1
Робочі місця:
•   укомплектовані однаковими меблями;
•   меблі відремонтовані й відповідають вимогам зТБ;
•   робочі місця марковані спеціальними шифрами і мають інвентарний номер.
________________________________________________________________________________________________________________________________

1
1

1

0,5
0,5

0,5
2.2
До робочих місць підведені:
•    вода і каналізація;
•    електричний струм
________________________________________________________________________________________________________________________________

1
1


0,5 0,5
2.3
На робочих місцях або в лабораторії є постійні набори посуду та реактивів. Робочі місця оснащуються потрібними реактивами, посудом, приладдям у лотках безпосередньо перед лабораторною або практичною роботою
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

1

0
2.4
У кабінеті або лабораторії є комплекти, які епізодично використовуються для лабораторних дослідів і практичних робіт:
•   реактивів і матеріалів;
•   посуду і приладдя вузлів та деталей для монтажу приладів
______________________________________________________________________________________________________________________________


1
1


0
0
Загальна сума балів за п. 2



3. Організація робочого місця вчителя

3.1
До робочого місця підведені:
•   вода і каналізація;
•   електричний струм_
________________
_____________________________________________________________
__________________________________________________________

1
1

0,5
0,5

3.2
Наявність демонстраційного столу і подіуму
Оснащення демонстраційного столу:
•  набором найчастіше використовуваних реактивів, які постійно є на демонстраційному столі;
•  лотком з необхідними реактивами й обладнанням перед початком уроку, якщо заплановані демонстраційні досліди;
•  тумби та ящики демонстраційного столу, укомплектовані інструментами та обладнанням: посудом, деталями приладів, необхідними під час демонстрації дослідів
1
1




0,5
0,5





3.3
Робоче місце оснащене демонстраційним столиком який поліпшує видимість демонстраційного експерименту:
______________________________________________________________________________________________________________________________


0,5


0


3.4
Робоче місце вчителя пристосоване для проектування дослідів на
екран і має спеціальний комплект реактивів і посуду для проектування дослідів на екран та оснащене проекційною апаратурою для проектування на екран
__________________________________________________________________________________________________________________________________



1





0,5



3.5
У кабінеті наявна стулчаста дошка
Дошка оснащена:
•  екраном;
•  магнітним пристроєм.
______________________________________________________________________________________________________________________________

1

0,5
0,5


0,5

0
0

3.6
Наявність витяжної шафи
______________________________________________________________________________________________________________________________
1
0

3.7
Наявність лаборантської кімнати
______________________________________________________________________________________________________________________________
1,5
0

Загальна сума балів за п. 3

4. Розміщення і зберігання навчального обладнання відповідно до вимог НОП

4.1
Зберігання реактивів:
•  реактиви, леткі та шкідливі для здоров'я, зберігаються під тягою;
•  реактиви вогнебезпечні зберігаються в сейфі або спеціальній металевій шафі;
•  інші реактиви зберігаються в шафі:
- за катіонами або аніонами;
- наявність кольорових етикеток;
- наявність наборів учнівських розчинів для проведення практичних робіт
____________________________________________________________________________________________________________________________

1
1


1
1

1

0
0


0
0

0

4.2
Зберігання хімічного посуду:
•  розміщується за видами;
•  розміщується за розмірами на полицях у стоячому положенні;
•  розміщується в лотках у лежачому або стоячому положеннях;
•  розміщується в спеціальних укладках;
____________________________________________________________________________________________________________________________


1
1
1
1

0
0
0
0


4.3
Зберігання основного обладнання, приладів і установок:
•  обладнання і прилади зберігаються в спеціальній шафі;
•  нескладні прилади зберігаються у вигляді:
- змонтованому;
- вузлів деталей;
- складні прилади й установки зберігають у зібраному вигляді;
колекції розміщують за певною системою (зазначити, якою);
•  моделі зберігаються у зібраному вигляді
____________________________________________________________________________________________________________________________________

1

1
1
0,5
1
0,5

0,5

0,5 0,5
0
0,5
0

4.4
Зберігання друкованих і екранних посібників:
§  таблиці зберігаються за певною системою в спеціально пристосованих сховищах стаціонарно
§  або таблиці в рулонах;
§  таблиці наклеєні на картон;
§  таблиці систематизовані (вказати, за якою системою)________________
________________________________________________________________;
§  Комп’ютерні програми зберігаються у фабричній упаковці в спеціальному ящику (з анотаціями);
§  Видио та DVD зберігаються у фабричній упаковці в спеціальному ящику (з анотаціями); ;
§  учнівські презентації зберігаються систематизовано
______________________________________________________________________________________________________________________


1
0,5
0,5

1

1

1
1




0
0
0

0
0
0

0

4.5
Технічниі засоби навчання:
•   наявність ТЗН (вказати)_______________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________:

робочий стан (працюючі).

1
1
1
1


0
0
0
0


Загальна сума балів за п. 4

5. Оснащення кабінету різним дидактичним матеріалом

5.1.
Наявність у бібліотеці кабінету:
• програмних підручників та факультативних програм;
• методичної літератури і посібників;
• науково-популярної, довідкової літератури;
• рефератів.
_________________________________________________________________________________________________________________________________

1
1
1
1

0
0
0
0

5.2
Наявність різних видів дидактичного матеріалу:
• друкованої типографської;
• саморобної;
• систематизація матеріалу та обладнання за темами
• зошити практичних робіт
__________________________________________________________________________________________________________________________________

1
1
1
1

0
0
0
0

5.3
Наявність картотек (каталогів):
• навчального обладнання
• таблиць
• видио та DVD;
• колекцій, моделей, матеріалів
• літератури;
• дидактичних матеріалів;
• тематичних атестацій;
____________________________________________________________________________________________________________________________

1
1
1
1
1
1
1


0
0
0
0
0
0
0


5.4
Наявність власних напрацювань з предмета :
•   саморобні таблиці, моделі тощо;
•   розробки уроків;
•   розробки позакласних заходів;
•   друковані матеріали в пресі;
•   матеріали щодо самоосвіти вчителя;
• атестаційні матеріали вчителя
• матеріали ДПА
• олімпіадні завдання
• НЗО
• біографії вчених


1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Загальна сума балів за п. 5

6. Організація роботи із самообладнання

6.1
У кабінеті виготовляються:
•  набори сухих реактивів і розчинів, які необхідні
для лабораторних і практичних занять;
•  деталі, вузли для монтажу приладів і окремі при­
лади для лабораторних дослідів;
•   демонстраційні прилади й установки (проводяться
профілактика і ремонт тематичних колекцій);
•   таблиці, моделі та інші посібники;
•   тематичні колекції
______________________________________________________________________________________________________________________________


1

1

1
1
1


0

0

0
0 0

Загальна сума балів за п. 6

7. Дотримання техніки безпеки в кабінеті

7.1
Наявність документації з ТБ:
•  акт-дозвіл на проведення занять у кабінеті;
•  комплект інструкцій з безпеки життєдіяльності;
•  нормативно-правові документи;
•  журнал реєстрації інструктажів
______________________________________________________________________________________________________________________________

0,5
1
1
1

0 0 0 0

7.2
Наявність куточка з охорони праці:
•  вогнегасник;
•  ящик з піском;
•  вогнетривка тканина;
•  совок;
•  аптечка;
•  перелік медикаментів
• куточок з т/б
______________________________________________________________________________________________________________________________

0,5
1
1
1
1
0,5
0,5
0 0
0
0 0 0
0
0


Загальна сума балів за п. 7

8. Організаційні та інші заходи з обладнання кабінету

8.1
У кабінеті наявний:
• план роботи кабінету:
• паспорт кабінету;
• інвентарна книга;
__________________________________________________________________________________________________________________________


1
1
1


0
0
0


8.2
У кабінеті проводиться робота:
   з поповнення бази дидактичним матеріалом;
   ремонт і профілактика обладнання;
   тощо___________________________________________________________________________________________________________________________.

1
1

1

0
0

0

Загальна сума балів за п. 8

Загальна сума балів за п. 1 - 8



і Оцінка в балах


так


ні


Під час перевірки кабінет отримав оцінку «____________»
Перевірку проведено «__________________» 20_____ р.
Бально-експертну оцінку здійснив ________________________________________________________________
__________________________________________________________(прізвище, ініціали, підпис)
Пропозиції щодо удосконалення навчально-методичного комплексу кабінету хімії:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Оціночний показник

1

2

3

4

5

6

7

8

Максимальна кількість бал
32
8
11
24
26
5
9
6
Мінімальна кількість балів
19
5
6
5
16
3
6
5
За таблицею переводять відсотки у бали:
90-
100%
80-
89%
70-
79%
60-
69%
50-
59%
40-
49%
30-
39%
20-
29%
10-
19%
1-9%
121 - 108
 - 97
85
73
61
49
36
24
12
2

121 – 108 балів — «відмінно»;
108 – 85 балів — «задовільно»;
85 – 49 балів — «добре»;
49 і менше — «незадовільно».
Кабінет, що отримав суму балів на «відмінно» може претендувати на присвоєння звання «зразковий кабінет».

Додаток №4
до положення про міськийогляд-конкурс навчальнихкабінетівхіміїзагальноосвітніхнавчальнихзакладів «Кращийкабінет хімії-2016»
Фотоматеріали конкурсу «Кращий кабінет хімії-2016»
На фото не повинно бути  зафіксовано  НІКОГО із людей.
№п/п
Тематика  фото
Кількість  фото
Як  найменувати фото 
1
Приміщення кабінету ХІМІХ ЗНЗ із входу в кабінет.
1
1
2
Приміщення кабінету ХІМІЇ ЗНЗ із протилежного боку від входу в кабінет(по діагоналі).
1
2
3
Лабораторне приміщення (загальний вид, вміст шаф, вміст сейфів)
4
3, 4, 5, 6
4
Яскраві, незвичайні, особливі елементи естетичного або методичного оформлення кабінету ХІМІЇ ЗНЗ (вибірково, на Ваш розсуд).
2
7, 8



Додаток №5
до положення про міськийогляд-конкурс навчальнихкабінетівхіміїзагальноосвітніхнавчальнихзакладів «Кращийкабінет хімії-2016»

Матеріали даного розділу повинні давати уявлення пропозитивний досвід роботи вчителів хіміїщодо функціонування навчального кабінету та лабораторного приміщення.
Оформлення мультимедійних презентацій

Кількість слайдів – до 12.

Оформлення слайдів
Дотримання єдиного стилю оформлення (уникати стилів, які будуть відволікати від змісту презентації); допоміжна інформація не повинна переважати над основною інформацією (текст, малюнок).
Фон: виберіть для фону холодні тони.
Використання кольору: на одному слайді рекомендується використовувати не більше трьох кольорів: один для фону, інший для заголовка, третій для тексту; для фону і тексту слайда потрібно вибрати контрастні кольори.
Анімаційні ефекти: використовувати можливості комп'ютерної анімації для подання інформації на слайді, але не зловживати різними анімаційними ефектами (вони не повинні відволікати увагу від змісту слайда).

Подання інформації
- Зміст інформації: використовувати короткі слова і пропозиції; мінімізувати кількість прийменників, прислівників, прикметників; заголовки мають привертати увагу аудиторії.
- Розташування інформації на сторінці: переважно горизонтальне розташування інформації; найбільш важлива інформація повинна розташовуватися в центрі екрана; якщо на слайді є картинка, напис повинен розташовуватися під нею; бажано, щоб на слайдах залишалися поля, не менше 1 см з кожної сторони; всі слайди (крім першого) повинні містити порядковий номер, розташований у правому нижньому куті (розмір шрифту - не менше 20 пт).
- Шрифти для заголовків - не менше 24 пт; для інформації - не менше
18 пт; шрифти без зарубок легше читати з великої відстані; не можна змішувати різні типи шрифтів в одній презентації; для виділення інформації слід використовувати жирний шрифт, курсив або підкреслення; максимальна кількість текстової інформації на одному слайді - 15 рядків тексту, набраних Arial 18 пт).
- Способи виділення інформації: рамки, заливки, межі; різні кольори шрифтів, штрихування; малюнки, діаграми, схеми для ілюстрації найважливіших фактів.
- Види слайдів: для забезпечення різноманітності слід використовувати різні види слайдів з текстом, з таблицями, діаграмами, фотографіями, ілюстраціями, схемами.
- Ілюстрації: при використанні фотографій обробляйте їх в AdobePhotoshop, змінити розмір зображення, збережіть командою «Файл - Зберегти для web», формат файлів вибирайте png або jpeg, так щоб максимальний розмір файлів не перевищував 500 КВ.




Немає коментарів:

Дописати коментар