Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

„КОЛОСОЧОК” та „КОЛОСОК” на допомогу для проведення практичних робіт та організації проектної дослідницької діяльності учнів.

Шановні колеги!

На виконання листа МОН України від 1/9-380 від 10.08.2015 „Щодо методичних рекомендацій для учнів 4-х та 7-х класів загальноосвітніх навчальних закладів”  надсилаємо каталог матеріалів на допомогу учителям, які викладають предмет Природознавство у початковій школі та учителям біології, що викладають у 7-х класах. У каталозі також зазначені матеріали для уроків природознавства у 1-3-х класах.
У навчальному змісті нових програм передбачено необхідність формувати в учнів уміння працювати з різними джерелами інформації: навчальною статтею, науково-популярним текстом, ілюстраціями, схемами, діаграмами, моделями природних об’єктів і явищ, провадити власні спостереження, експерименти, користуватися мережею Інтернет. Саме ці вміння є важливою складовою академічної обдарованості учнів.
Зазначені у додатках матеріали науково-популярних видань „КОЛОСОЧОК” та „КОЛОСОК” призначені для проведення практичних робіт та організації проектної дослідницької діяльності учнів.
Електронні версії усіх матеріалів є у вільному доступі на сайті Міжнародного природничого інтерактивного конкурсу КОЛОСОК www.kolosok.org.ua, а також у бібліотеках шкіл, які беруть участь у конкурсі „КОЛОСОК.


З повагою, Дарія Біда.







Додатки:  на 8 арк.







Додаток 1.  Наукові проекти та дослідницька діяльність у початковій школі за матеріалами науково-популярної природничої газети КОЛОСОЧОК

Вид та тема навчальної діяльності
Газета „КОЛОСОЧОК”
1 клас
Практична робота. Дослідження дрібних деталей предметів за допомогою лупи
№20/2012 „ВЕРЕСІЛЬ-ЗІЛЛЯ”

Практична робота. Ознайомлення з властивостями води
№16/2012 „ДОСЛІДЖУЄМО ВОДУ”

Навчальний проект.
 Як економно використовувати воду в повсякденному житті
№23/2015 „ВОДНИЙ ДЕТЕКТИВ”

Практична робота. Вивчення будови рослин
№20/2012 „ВЕРЕСІЛЬ-ЗІЛЛЯ”

Навчальний проект. Як потрібно доглядати домашніх улюбленців – рослин
№ 21/2014 „ЯК ЗБИРАТИ ГРИБИ”: творчий конкурс „Улюблена квітка”
№ 14/2014 „БЛАКИТНА СИНИЦЯ”: творчий конкурс „Улюблена квітка”
№ 6/2014 „ТВОЯ ПОСТАВА”: творчий конкурс „Улюблена квітка”
№26/2013 „САД НА ПІДВІКОННІ”
№25/2013 „КІМНАТНІ РОСЛИНИ І ТВОЄ ЗДОРОВ’Я”
2 клас
Практична робота. Вимірювання довжини тіні від гномона
№14/2015 „ГНОМОН”
Творче завдання. Складання казки про осінь (зиму, весну, літо)
№№ 17-20/2013 „КАЗКА ПРО ЗАЙЧИКА І ПОРИ РОКУ”
  • Чому змінюються пори року?: науково-популярна книга для молодшого шкільного віку/ за ред. Дарії Біди – Львів: СТ „Львівські інформаційні системи”, 2013. – 44 с. – (Серія „Бібліотечка „КОЛОСКА”)
Навчальний проект. Як готуються до зими рослини?
№21/2013 „ЯК ЗИМУЮТЬ ДЕРЕВА?”
Практичне завдання.  Розпізнавання їстівних та отруйних грибів за малюнками, фотографіями
№21/2013 „ЯК ЗИМУЮТЬ ДЕРЕВА?” (додаток: завдання „ГРИБИ” 
№ 22/2014 „ГРИБНА НАРАДА”
№ 21/2014 „ЯК ЗБИРАТИ ГРИБИ”
Навчальний проект. Як готуються до зими тварини?
№22/2013 „ЯК ТВАРИНИ ГОТУЮТЬСЯ ДО ЗИМИ?”
3 клас
Практичне завдання. Опріснення  води.
№ 17/2014 „ПРІСНА І МОРСЬКА ВОДА”
Практичне завдання. Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті.
№27/2012 „ХІМІЧНІ ДОСЛІДИ НА КУХНІ”

Практичне завдання. Встановлення джерел забруднення повітря
№9/2013„ПОВІТРЯ І ТВОЄ ЗДОРОВ’Я”

Практична робота. Ознайомлення з колекцією корисних копалин.
Навчальний проект. Корисні копалини рідного  краю.
№1/2013 „САМОЦВІТИ”
№2/2013 „НЕПОКАЗНІ, АЛЕ КОРИСНІ МІНЕРАЛИ”
№3/2013 „МЕТАЛИ ТА ВІКИ”
№4/2013 „СКРОМНІ МІНЕРАЛИ”
Практична робота. Складання ланцюгів живлення
№12/2013 „КОНЮШИНА, ДЖМЕЛІ, МИШІ ТА СОВА”
№32/2012 „АРКТИКА”

Запитання до природи. Чому бактерії називають і друзями, і ворогами людини?
№4/2014 „БАКТЕРІЇ”

Практичне завдання. Перевірка власної постави.
№ 6/2014 „ТВОЯ ПОСТАВА”
Дослідницький практикум. Раціон здорового харчування.
№29/2013 „ТВОЯ ХАРЧОВА ТАРІЛКА”

4 клас
Навчальний проект. Дослідження властивостей твердих тіл на прикладі граніту, деревини, крейди (за вибором учителя)
№18/2015 „Я ВИВЧАЮ РЕЧОВИНИ”
№27/2012 „ХІМІЧНІ ДОСЛІДИ НА КУХНІ”


Навчальний проект. Дослідження властивостей рідин на прикладі води і молока
№16/2012 „ДОСЛІДЖУЄМО ВОДУ”
№27/2012 „ХІМІЧНІ ДОСЛІДИ НА КУХНІ”

Навчальний проект. Мандрівка просторами Всесвіту, про яку ти мрієш
№ 28/2014 „ВИЙШЛИ В ПОЛЕ КОСАРІ КОСИТЬ РАНКОМ НА ЗОРІ”
№ 8/2014 „СКІЛЬКИ ПЛАНЕТ У СОНЯЧНІЙ СИСТЕМІ?”
№13/2012 „ХВОСТАТА МАНДРІВНИЦЯ
Навчальний проект. Цікавий світ материка, на який я хочу потрапити
№20/2015 „МАНДРІВКИ ЗЕРНЯТ” (подорож Австралією)
№5/2014 „ОСТРІВ ЛЕМУРІВ”
  • Мандрівки Зернят: науково-популярне видання/ Олег Йонка. – Львів: „Міські інформаційні системи”, 2015. – 48 с. – (Серія „Бібліотечка „КОЛОСКА”)
Навчальний проект. Водойми рідного краю, їх стан та  охорона
№1/2014 „ДНІПРО НА КАРТІ УКРАЇНИ”

Навчальний проект. Що можна зробити для збереження природи у моєму краї?
№19/2015 „ДИМОВА ЗАВІСА”
№17/2015 „ЛЕГЕНДА ПРО ЗЛАТОКОСА”
№ 10/2015 „ЗАГАДКИ ПРО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ”: лист „Ростіть дубочки …”
№8/2012 „ІСТОРІЯ ОДНОГО ЛЕЛЕКИ”
№2/2012 „ТАТУ, ЗРОБІМО ГОДІВНИЦЮ!”
№1/2012 „ПОТУРБУЙТЕСЬ ПРО ПЕРНАТИХ ДРУЗІВ”

Навчальні проекти та дослідницька діяльність на вибір вчителя
Дослідницький практикум. Із чого це виготовлено?
№18/2015 „Я ВИВЧАЮ РЕЧОВИНИ”
Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?
№ 27 „КРУГООБІГ ВОДИ В ПРИРОДІ”
Дослідницький практикум. Як живуть мурахи?
№№29,30/2012 „ЯК ЖИВУТЬ МУРАХИ?”
Запитання до природи. Чим снідає їжачок?
№15/2013 „ПРАВДА І ВИГАДКА ПРО ЇЖАКА”

Міні-проект. Будьмо знайомі! (Походження назв рослин і тварин)
№ 26/2014 „ВЕДМЕЖА ЦИБУЛЯ”
№ 25/2014 „ЯК УТВОРЮЮТЬСЯ НАЗВИ ТВАРИН І РОСЛИН? ”
№ 24/2014 „ДИВНІ РЕЧІ НА ДНІ МОРЯ”
№ 23/2014 „ЗНАЙОМСЯ – МОРСЬКІ МЕШКАНЦІ”
№ 22/2014 „ГРИБНА НАРАДА”
№ 21/2014 „ЯК ЗБИРАТИ ГРИБИ”
№ 20/2014 „ІМ’Я ТА ЗДІБНОСТІ”
№ 19/2014 „ЧОМУ ВОНИ ТАК НАЗИВАЮТЬСЯ?”
  • Чому вони так називаються?: наукові казки/ Олена Крижановська; ред.. Д.Біда. – Львів: „Міські інформаційні системи”, 2015. – 48 с. – (Серія „Бібліотечка „КОЛОСКА”)
Практична робота. Спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи
№31/2012 „НОВОРІЧНИЙ ПОДАРУНОК”

Дослідницький практикум. Як зберегти ялинку перед новорічними святами?
№ 29/2014 „НОВОРІЧНІ РОСЛИНИ”
№6/2015 „ЯК ТРАНСПОРТУЄТЬСЯ КИСЕНЬ?”: творчий конкурс „Збережи життя ялинці”
№1/2015 „НАЙБІЛЬШЕ ДОСЯГНЕННЯ ЛЮДСТВА”: творчий конкурс „Збережи життя ялинці”
Міні-проект. Не зривай первоцвітів
№6/2013„ПЕРВОЦВІТИ”
Міні-проект. Квіти у моєму житті
№ 21/2014 „ЯК ЗБИРАТИ ГРИБИ”: творчий конкурс „Улюблена квітка”
№ 14/2014 „БЛАКИТНА СИНИЦЯ”: творчий конкурс „Улюблена квітка”
№ 6/2014 „ТВОЯ ПОСТАВА”: творчий конкурс „Улюблена квітка”
№26/2013 „САД НА ПІДВІКОННІ”
№25/2013 „КІМНАТНІ РОСЛИНИ І ТВОЄ ЗДОРОВ’Я”
Запитання до природи. Які рослини є символами України?
№9/2012 „НАЙУЛЮБЛЕНІШЕ ДЕРЕВО В УКРАЇНІ”

Запитання до природи. Які рослини можуть слугувати годинником?
№19/2012 „КВІТКОВИЙ ГОДИННИК”

Всі запропоновані матеріали можна знайти в електронному вигляді на сайті kolosok.org.ua

Додаток 2. Матеріали науково-популярного журналу КОЛОСОК для організації міні-проектів з біології у 7-му класі.
Тема 1. Різноманітність тварин
за/п
Назва міні-проекту

№ журналу
КОЛОСОК
Автор та назва статті
Про що йдеться?
1.
Тварини рекордсмени

№ 1/ 2006




№1/2001




№ 9/2013




№8/2013
І. Пісулінська
„Коли доброго багато.


О. Капачинська „Крихітний лучний народ.


Д. Біда „Великий повільний, маленький – швидкий.

Д.Біда. „Великий слабкий, маленький – сильний?
Про найбільших тварин суходолу.



Про одного із найменших ссавців.





Про взаємозв’язок розмірів тварини та способом їхнього життя.
2.
Як утворюються коралові острови?

№1/2007





№5/2006




№ 6/2009

Ірина Пісулінська „Живі прикраси”.




І.Пісулінська „Папуги”.



Д.Біда „Цей гарячий, гарячий, гарячий світ…”.
Про значення та необхідність охорони коралових поліпів.



Про риб папуг, які живляться коралами, подрібнюють  їх і утв. кораловий пісок.

Як змінюється природа внаслідок зростання середньорічної температури на планеті?
3.
Тварини будівельники

№ 1/2010


№10/2012
І.Пісулінська „Осина школа”.

І. Пісулінська „Закохатися у митця”.
Оси будівельники


Про ритуальні споруди
4.
Міні-проект (за вибором)
Зуби ссавців
№ 1/2008
О.Євстігнєєва „Розповіді Фелісії”
Про особливості зубів деяких риб, плазунів, ссавців (моржів, нарвалів).
Тема 2.  Процеси життєдіяльності тварин
за/п
Назва міні-проекту
№ журналу
КОЛОСОК
Автор та назва статті
Про що йдеться?
5.
Майстерність маскування


№1/2008


№2 /2008

№4/2008

№1/2009

№2/2009


№2/2010


№4/2010


№3/2010  


№5/2010



№4/2011



№5/2011


І. Пісулінська
„Камуфляж або життя”

„Суперкамуфляж”

„Життя – театр”

„Не чіпай!”

„Для тих, хто має добру пам’ять”

„Розчленована краса”
„Заслужені артисти”

„Міняю хвіст на голову”


„На війні, як на війні”


І.Пісулінська
„Екстравагантні жовтявки„

І. Кук „Ходячі гілки”

В.Сенчина „Співучі стрибуни”
Серія статей про майстерність маскування











Про мистецтво виживання

Про мистецтво виживання

Про забарвлення деяких павуків.

Про майстерність маскування паличників.

Про жабок квакш (райок), також про їх майстерність маскування.
6.
Як утворюються перлини?
№1/2016 (готується до друку)
О. Крижановська „Краса, народжена болем
Про утворення перлин
7.
Як бачать тварини.

№3,5,6,8/2011 


№10/2011

І. Федор „Прийшов, побачив, переміг”

І. Кук „ЗІРкові” молекули”


Про зір у тварин.

Просто про механізми зорового сприйняття – зір ссавців та людини.
8.
Турбота про потомство.

№ 3/2007


№6/2007




№6/2009



№7/2014





№10/2014


№11/2014


А.Безусько „Метаморфоз”

Т.Мантула „Секрети вигодовування потомства”


І. Пісулінська „З життя одного пагорба”


І. Шидловська, В. Шидловський „Аборигени австралії”



І.Пісулінська „Звідки беруться діти”

І.Пісулінська „Якось із запліднених яєць…”
Про розвиток тварин з перетворенням.
Турбота про потомство у комах, птахів, ссавців.

Турботи оси бембекса.


Про сумчастих тварин – кенгуру, про життя і турботу потомство.

Закладає розуміння про батьківське піклування у тварин.
Турботливі батьки комахи (І ч.- копрофаги; ІІ ч. некрофаги жуки гнойовики, м’ясні мухи)
9.
Як тварини визначають напрям руху.

№ 3/2006

Лабораторія „Колоска”:
„Павук та його здобич”

Дослід Бойса (1880) – про полювання павука з допомогою павутини.

Тема 3. Поведінка тварин
за/п
Назва міні-проекту
№ журналу
КОЛОСОК
Автор та назва статті
Про що йдеться?
10.
Чому мігрують тварини.
№№ 2,3/2008

А.Башта „Пташині мандрівки”
Про міграції птахів, кільцювання.
11.
Як спілкуються тварини.


№12/2011



№5/2012



№12/012




№5/2012


№7/2012




№7/2012



№8/2012




№8/2012


№9/2012



№10/2012



№10/2012



№11/2012



№11/2012


№12/2012
І.Пісулінська „Побачити у темряві”

В.Соболь „ Це не бджола, а справжнє медоносне чудо!”

Д.Біда „Як виникають звуки”



І.Пісулінська „І знову про любов”

О.Капачинська, В.Малощук „Примітивні органи слуху”

І.Пісулінська „Яке ж весілля без пісень?”


О.Капачинська, В.Малощук „Риби, жаби та інші слухачі”

І.Пісулінська „Нумо, до танцю!”

І.Пісулінська „Шлюбні подарунки”

О.Капачинська „Слух у птахів”


І.Пісулінська „Закохатися у митця”

О.Капачинська, В.Малощук „Слух у ссавців”

І.Пісулінська „Весільні феєрверки”
І.Пісулінська „ Жива електрика”
 Про спілкування з допомогою світлових сигналів.

Також і про спілкування бджіл.


Корисно знати, щоб розуміти, як тварини спілкуються з допомогою звуків.

Про мову запахів


Слух у спілкуванні тварин і не лише...



Про пошуки шлюбного партнера – звукове спілкування.

Слух у спілкуванні тварин і не лише...



Про мову жестів та рухові демонстрації.

Про мову жестів та рухові демонстрації.


Слух у спілкуванні птахів.
Про мову жестів та рухові демонстрації.

Слух у спілкуванні ссавців.


Про спілкування з допомогою світлових сигналів.


Про механізми спілкування світлом.
Тема 4. Організми і середовище існування
за/п
Назва міні-проекту
№ журналу
КОЛОСОК
Автор та назва статті
Про що йдеться?
12.
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
№4/2007


№5/2007




№4/2008



№ 4, 2006



№5/2012


№6/2006, №2/2007


№12/2012




№4/2008

№6/2008

№3/2009

№4/2009


№8/2013




№11/2013


№9/2014

Т.Мантула „Правила виживання”

Т. Мантула „Робочі та вихідні дні вальнопотової залози”

О.Євстігнєєва „Про вуха тварин”


І.Пісулінська „Екзопроблеми”


А.Гірна „Хижаки на книжкових полицях

І. Пісулінська „А хто, хто в Антарктиді живе?”

Н.Чіпак „Зоопарк на голові, або Проблеми на нашу голову”

О. Євстігнєєва „Про вуха тварин”
О.Євстігнєєва „Кому який хвіст потрібен”
О.Євстігнєєва „Про покриви тварин”
О.Євстігнєєва „Лапи, лапки, лапища”

Пісулінська І. „Злодюжки”



Т.Тарбінська „Його величність хвіст”

Жак-Ів-Кусто, Ів Пакале „Бобри”
Пристосувальна поведінка тварин (малюків).

Пристосування тварин до середовища життя.



Про адаптації тварин до умов навколишнього середовища.

Взаємозв’язки живих організмів – паразитизм, мутуалізм.

Екосистема на книжковій полиці.

Про тваринний світ Антарктиди.


Пристосування вошей до життя у волоссі.



Про адаптації до середовища у тварин.







Про симбіоз різних організмів як пристосування до середовища

Про адаптації до середовища життя.

Про життя і пристосування до середовища  бобрів.
Всі запропоновані матеріали можна знайти на сайті kolosok.org.ua.




Немає коментарів:

Дописати коментар