ПОЛОЖЕННЯ
Конкурс є одним із заходів реалізації Державної національної програми "Освіта" ("Україна XXI століття") і проводиться з метою виявлення і підтримання творчої праці вчителів, підвищення їх професійної майстерності, популяризації педагогічних здобутків.
Завданнями конкурсу є:
- активізація педагогічної творчості вчителів;
- виявлення талановитих педагогів, педагогів – новаторів.
- розширення кола професійного спілкування педагогів;
- забезпечення незалежної експертної оцінки педагогічної діяльності вчителів;
- формування банку ідей перспективного педагогічного досвіду.
Міський конкурс «Учитель року» за номінацією «Хімія» проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки від 05.11.2014 № 1/9-578.
Конкурс проводиться на добровільних засадах. У ньому можуть брати участь учителі незалежно від набутого фаху, віку, але з педагогічним стажем не менше 5 років.
У міському турі конкурсу беруть участь переможці районних конкурсів, які працюють у навчальних закладах усіх типів і мають узагальнений досвід роботи .
Для участі у міському турі конкурсу до оргкомітету міського науково-методичного центру подаються наступні документи:
- особисту заяву учасника на ім'я голови журі про участь у Конкурсі, якою підтверджує обізнаність з умовами проведення Конкурсу (написана власноруч);
- анкету учасника Конкурсу встановленого зразка (особистий підпис);
- лист-представлення районного відділу освіти (обсяг – до 2 друкованої сторінки);
- висновок відповідного навчального закладу про педагогічну та методичну діяльність учасника конкурсу (обсяг - до 1 друкованої сторінки);
- адреса блогу на якому розміщено:
· власне портфоліо;
· опис власного педагогічного досвіду з розв'язання проблеми, над якою працює вчитель, в якому мають бути розкриті індивідуальні особливості роботи вчителя, сучасні та авторські форми й методи вирішення проблеми (обсяг – до 5 друкованих сторінок),
· презентацію власного педагогічного досвіду в програмі Роwег Роіпt (15 слайдів);
· розробка циклу уроків (3-4) з повним дидактичним забезпеченням однієї з навчальних тем, що розкриває специфіку системи роботи вчителя над проблемою, сучасні підходи до вивчення відповідного навчального предмета;
· розробку одного позакласного заходу як практичне підтвердження роботи над проблемою;
· навчальні, методичні та (або) інші авторські розробки, які відображають інноваційний досвід роботи педагога;
· сюжетні фотографії про педагогічну діяльність);
· перелік публікацій вчителя (якщо такі є);
· тощо.
Міський тур Конкурсу проводиться поетапно: відбірковий (заочний) – 24 листопада – 1 грудня 2014р.
На відбірковому етапі туру Конкурсу членами фахових журі оцінюється блог учителя.
За результатами конкурсних випробувань відбіркового етапу туру Конкурсу визначаються 6 конкурсантів, які набрали найбільшу кількість балів, для участі у фінальному (очному) етапі міського туру Конкурсу.
Фінальний етап міського туру Конкурсу передбачає такі конкурсні випробування:
- «Урок»;
- «Самоаналіз уроку»;
- майстер-клас
Оцінювання завдань на кожному етапі туру Конкурсу здійснюється відповідно до орієнтовних критеріїв. Члени фахових журі на кожному етапі Конкурсу оцінюють роботу конкурсантів за визначеною бальною системою з урахуванням специфіки навчального предмета.
За загальною кількістю балів конкурсних випробувань фінального етапу членами журі визначаються переможці та лауреати Конкурсу. У випадку однакової кількості балів перевага надається тому учаснику, який має вищий бал за проведений урок. Учасник, який посів 1 місце, направляється для участі в обласному турі Конкурсу.
Підсумок відбіркового та фінального етапів Конкурсу є колегіальним рішенням фахових журі, тому перегляду не підлягає. У разі виникнення конфліктних та суперечливих питань щодо результатів оцінювання конкурсних змагань роз'яснення учасникам надає голова журі.
Інформаційна картка
учасника міського туру
всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2015»
Фото конкурсанта
Прізвище, ім'я та по батькові________________________________
Місце роботи (найменування освітнього закладу відповідно до статуту)
Посада__________________________________________________
Педагогічний стаж роботи__________________________________
Кваліфікаційна категорія___________________________________
Звання__________________________________________________
Педагогічне кредо_________________________________________
Інноваційні форми роботи та технології, що використовуєте______
Власний особистісний і педагогічний портрет (у формі короткої
замітки обсягом до однієї сторінки в електронній формі) ______
Посилання на блог
АНКЕТА
учасника міського туру
всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2015»
1. Прізвище,
ім'я та по батькові
2. Дата і
місце народження
3. Які
навчальні заклади закінчили, у якому році,
спеціальність за дипломом
4. Місце
роботи (повна назва, адреса, телефон закладу, е-таіі)
5. Стаж роботи:
загальний,
6. у тому числі педагогічний:
7. Кваліфікаційна категорія
8. Званн
9. Державні
нагороди, відзнаки (обов'язково рік нагородження)
10. Класи, в яких викладаєте
11. Педагогічне
кредо
12. Інноваційні
форми роботи та технології, що використовуєте
13. Власний особистісний і педагогічний
портрет (у формі короткої замітки обсягом до
однієї сторінки)
Даю згоду на внесення інформації в базу даних та
публікацію матеріалів на сайті НМЦ
Підпис учасника_______________
Дата________________________________________
МАЙСТЕР-КЛАС
Майстер-клас - особлива форма ознайомлення з перспективним педагогічним досвідом (умовно «Школа передового педагогічного досвіду»), заснована на практичних діях показу і демонстрації творчого вирішення певної педагогічної, психологічної, методичної задачі, обмін досвідом навчання і виховання учнів.
Проводячи майстер-клас, учитель насамперед не прагне просто передати знання. Він намагається задіяти учасників у процес, зробити їх активними, розбудити в них те, що приховано навіть для них самих, зрозуміти й усунути те, що йому заважає в саморозвитку. Всі завдання вчителя і його дії спрямовані на те, щоб підключити уяву учасників, створити таку атмосферу, щоб вони проявили себе як творці. Це м'яке, демократичне, непомітне керівництво діяльністю.
Складові майстер-класу:
· Постановка проблемної задачі шляхом створення проблемної ситуації.
· Побудова алгоритму рішення даної задачі шляхом «програвання» навчальних ситуацій.
· Психолого-педагогічне обґрунтування обраних засобів рішення задачі.
· Рефлексія.
Критерії якості підготовки і проведення майстер-класу
|
Для визначення ефективності підготовки і проведення майстер-класу ми пропонуємо використовувати наступні критерії.
Презентативність. Вираженість інноваційної ідеї, рівень її представленості, культура презентації ідеї, популярність ідеї в педагогічних, методичних та практичних аспектах освіти.
Ексклюзивність. Яскраво виражена індивідуальність (масштаб і рівень реалізації ідей). Вибір, повнота та оригінальність вирішення інноваційних ідей.
Прогресивність. Актуальність і науковість змісту і прийомів навчання, наявність нових ідей, що виходять за рамки стандарту і відповідних тенденціям сучасної освіти та методики навчання предмета, здатність не тільки методичного, але і до наукового узагальнення досвіду.
Вмотивованість. Наявність прийомів і умов мотивації, включення кожного в активну творчу діяльність зі створення нового продукту діяльності на занятті.
Оптимальність. Достатність використовуваних засобів на занятті, їх поєднання, зв'язок з метою і результатом (проміжним і кінцевим).
Ефективність. Результативність, отримана для кожного учасника майстер-класу. Який ефект розвитку? Що це дає конкретно учасникам? Уміння адекватно проаналізувати результати своєї діяльності.
Технологічність. Чіткий алгоритм заняття (фази, етапи, процедури), наявність оригінальних прийомів актуалізації, проблематизації («розриву»), прийомів пошуку і відкриття, подиву, осяяння, рефлексії (самоаналізу, самокорекції).
Артистичність. Піднесений стиль, педагогічна харизма, здатність до імпровізації, ступінь впливу на аудиторію, ступінь готовності до поширення і популяризації свого досвіду.
Загальна культура. Ерудиція, нестандартність та інноваційність мислення, стиль спілкування, культура інтерпретації досвіду.
Критерії
оцінювання майстер-класу
Актуальність вибору теми
|
Оригінальність змісту та форм проведення майстер-класу
|
Методична доцільність і цінність
|
Професійна взаємодія з аудиторією
|
Загальна культура, педагогічний такт,ерудиція
|
Дотримання регламенту
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ
ДОСВІДУ РОБОТИ
На даному етапі вчитель повинен
продемонструвати креативність свого професійного мислення, вміння виділяти
педагогічні проблеми, розчленовувати їх на завдання, знаходити в процесі
дослідницької або практично-експериментальної діяльності способи їх вирішення,
оформити все це у вигляді концепцій, моделей, систем, методик, технологій, що
несуть в собі оригінальні стратегію і тактику.
Авторська робота – узагальнення досвіду
- повинна бути представлена на електронних носіях та в друкованому вигляді (до 7 сторінок).
Мета
- показати науково-методичну підготовку вчителя, вміння узагальнювати власний
досвід.
Структура представлення
досвіду роботи
1. Обґрунтування
актуальності досвіду і його практичної значущості (орієнтовно 1 сторінка).
2. Визначення
провідної педагогічної ідеї досвіду, мети, завдань (1 сторінка).
3. Технології
реалізації провідної педагогічної ідеї та її компонентів (до 3 сторінок).
4. Результативність
представленого досвіду (1 сторінка).
5. Бібліографія
(1 сторінка).
6.
Додатки (кількість сторінок не обмежена).
Рекомендації
щодо оформлення та змісту матеріалів
педагогічного
досвіду:
Обкладинка (титульний аркуш):
• Назва
установи, що представляє матеріал.
•
Заголовок, назва наданого матеріалу.
•
П.І.Б., посада того, хто представляє матеріал.
• Рік
подання матеріалу.
Інформаційний лист:
•
Відомості про автора досвіду, адреса, контактний телефон; П.І.Б., рік
народження, освіта, кваліфікаційна категорія і рік присвоєння;
•
Відомості про те, якими матеріалами представлений досвід, їх точне
місцезнаходження;
•
Інформація про послідовників досвіду, їх відгуки і зауваження, конкретні адреси
розповсюдження передового досвіду (П.І.Б., посада, назва навчального закладу).
Рецензія
Відгуки
та зауваження експерта на представлену роботу (вказати П.І.Б., посаду експерта).
Анотація
Це
скорочений виклад змісту матеріалу про досвід у наступній послідовності :
уявлення автора-упорядника, основний зміст матеріалу про досвід, читацьке
призначення матеріалу.
Зміст
Дає
розгорнутий перелік усіх рубрик (розділів, глав, параграфів) відповідно тексту
із зазначенням сторінок. У цілому вона повинна відображати основні аспекти
розглянутої в роботі проблеми.
Вступ
Актуальність
розглянутого досвіду, тема, предмет матеріалу, сформульовані в заголовку, вказується
науково-практична значимість, проблематичність розглянутого досвіду з тим, щоб
у читача створилася певна установка на сприйняття його змісту і виник
цілеспрямований інтерес. Доцільно окреслити коло питань, які будуть
розглядатися у досвіді. Необхідно відзначити індивідуальний внесок кожного
автора. Вступ не повинен повторювати анотацію.
Основна аналітична частина
Дається
виклад розглянутого досвіду, висвітлюються існуючі підходи та шляхи вирішення.
Основну частину можна почати з опису досягнутих результатів у досвіді педагога.
Важливо виявити та обґрунтувати ті конкретні суперечності, які зумовили творчий
пошук. При описанні дослідів в особистих і загальних висновках повинно проявитися авторське
ставлення до нього.
Висновки та рекомендації
Містять
відомості про фактичний стан проаналізованої проблеми.
Тут
простежуються причинно-наслідкові зв'язки між використовуваними педагогом
засобами та отриманими результатами. У заключній частині може бути дано
висновки і рекомендації, а також прогнози, що відображають перспективи розвитку
даного досвіду, проблеми та шляхи їх вирішення.
Висновки
є дуже важливим розділом роботи і можуть носити характер рекомендацій,
спрямованих на ефективне вирішення розглянутих у досвіді проблем, або характер
прогнозу, тобто випереджального досвіду, що розкриває можливості передового
досвіду у визначенні на його основі подальшої розробки окремих наукових
проблем, так і теорій практики навчально-виховного процесу в цілому.
Додаток
Складається
при необхідності. Таблиці, приклади, матеріали довідникового характеру не
повинні повторювати текст роботи, а служити її доповненням.
Примітка
При
описі досвіду посилання на додатки обов'язково.
Перелік
можливих матеріалів додатків до опису досвіду роботи:
•
Авторські програми, модифіковані програми, проекти.
• Опис
досвіду роботи.
•
Фотографії вчителя, кабінету, стендів.
•
Тематичне планування.
•
Поурочні плани.
•
Система уроків, занять за темою досвіду.
• План
самоосвітньої роботи.
• План
роботи факультативів.
• План
гурткової роботи.
• Комп'ютерне
забезпечення занять.
•
Сценарії вечорів, свят і т.д.
• Тексти
лекцій, виступів, доповідей, рефератів та ін.
• Творчі
роботи учнів.
• Дані
про успішність учнів.
• Участь
учнів у суспільному житті громади.
• Робота
з вивчення своєї області, району, господарства (досягнення і перспективи
розвитку).
• Дані
про випускників та колишніх учнів (успіхи, що мають відношення до системи
роботи вчителя).
•
Заохочення вчителя (нагороди, звання).
•
Перевірка ефективності досвіду.
•
Послідовники.
КОНКУРСНИЙ УРОК
Мета - показати індивідуальні особливості педагога - митця, педагога-професіонала, педагога-людини, індивідуальний стиль діяльності і своєрідність моделі навчання, педагогічні знахідки та авторські методичні прийоми, професійну компетентність.
Конкурсний урок учителя - незвичайний урок. Він вимагає особливого настрою як під час підготовки до нього, так і у процесі його проведення та аналізу зробленого. Щоб вміючи увійти у світ практичної педагогіки, мало володіти лише міцними теоретичними знаннями з обраної спеціальності і, здавалося б, непоганими виконавськими навичками, продемонстрованими на навчальних заняттях. Успішний початок у педагогічній діяльності дуже багато в чому залежить також від уміння з перших хвилин уроку привнести в дитячий колектив дух радості і співтворчості, викликати цікавість та інтерес з боку учнів до того, що відбувається на уроці, що передбачається ще зробити (адже вони теж з нетерпінням чекають зустрічі з учителем).
Це як би загальна рекомендація. Що ж стосується конкретної підготовки до конкурсного уроку, то її можна провести за трьома напрямами.
Можна налаштуватися, наприклад, на урок, уже проведений і написаний кимось. Даний варіант підготовки найпростіший. Він не потребує особливих зусиль з боку вчителя. При цьому урок може вийти і високоефективним, і в радість дітям. Але... одночасно він може виявитися єдиним у такому роді. З тієї простої причини, що без прояву особистої творчості підготовка вчителя до уроку, тим більше конкурсного, - шлях аж ніяк не найбільш раціональний.
Є й інший шлях. Проаналізувати в черговий раз спеціальну літературу, оновивши раніше отримані знання і неодмінно врахувавши інформацію про учнів і умови матеріальної бази школи, вчитель може сам скласти план уроку, який потім буде чітко витримувати під час заняття. Цей шлях підготовки до уроку складніше попереднього, і все ж він більш виправданий, так як значно ближче до практичних умов його реалізації.
Але на цьому підготовка до уроку не закінчується, а тільки починається. Необхідно, крім того, подумки уявити собі місце проведення і весь хід уроку, його початок і закінчення. Важливого значення набувають особистісні та поведінкові риси вчителя - зовнішній вигляд, уміння чітко висловлювати свої думки, володіти голосом, визначати найбільш вигідне власне місце знаходження по відношенню до учнів і т.п. Все це кілька разів бажано обіграти різними способами: інтонації і висоти власного голосу, відпрацюванням окремих елементів рухів перед дзеркалом, визначенням ключовими словами основних видів вправ.
По ходу уроку бажано:
- розпочавши урок, на рівні спілкування «вчитель-учень», прагнути поступово перейти на більш глибокі взаємні суб’єкт-суб’єктні відносини з дітьми, адже лише при повній гармонії з учнівським колективом можна створити умови для навчального процесу, досягти бажаних успіхів у результаті навчання.
Критерії оцінювання уроку
Критерії оцінювання
|
Показники
|
Фахова
компетентність
|
Знання
предмету
|
Науковість
|
|
Методична
компетентність
|
Досягнення
мети і завдань уроку та
відповідність навчальній програмі
|
Використання
інноваційних
педагогічних технологій,
форм і методів навчання та виховання
|
|
Організація самостійної діяльності учнів на уроці
|
|
Психолого-педагогічна
компетентність
|
Мотивація та
активізація пізнавального інтересу учнів, рефлексія
|
Оригінальність,
справедливість оцінювання
діяльності учня на уроці
|
|
Вміння розподіляти увагу на уроці, використовувати різноманітні
прийоми впливу на учнів
|
|
Особистісні якості
|
Культура мовлення. Комунікативні якості
|
Креативність
|
|
Ерудиція
|
|
Стриманість
та емпатія
|
САМОАНАЛІЗ КОНКУРСНОГО УРОКУ
Мета і завдання уроку.
Актуалізація знань.
Формування пізнавальної мотивації.
Засвоєння нового навчального матеріалу.
Закріплення нових знань.
Подання домашнього завдання.
Визначення форми уроку.
Професійна діяльність учителя під час уроку.
Мотивованість і активність учнів.
Психологічна атмосфера уроку.
Використання технічного обладнання та наочності на уроці.
Самоаналіз проводиться безпосередньо після проведення уроку. Він являє собою поетапний аналіз і оцінку уроку загалом і окремих його сторін.
Самоаналіз уроку як конкурсний захід - це виступ педагога, який проводив заняття, і його бесіда з членами журі (що припускає відповіді на питання, необхідні для отримання додаткової інформації про хід та результати діяльності вчителя і учнів на уроці, про оцінювання цієї діяльності).
В ході п'ятихвилинного виступу педагог може висловити свої міркування з приводу рівня підготовки дітей, з якими довелося працювати, порівняти умови проведення конкурсного заняття з тими, в яких педагог працює на своєму робочому місці, поділитися своїми невикористаними знахідками (додатковими методичними прийомами). Крім того, не потрібно боятися вказати на власні помилки - журі сприйме це позитивно. Слід пам'ятати, що посилання на незапланований рівень підготовленості дітей та інші «недоліки» класу некоректна.
Оцінюється здатність учасника Конкурсу до рефлексії, вміння побачити помилки і недоліки, визначити рівень власної успішності.
Педагогу важливо, з точки зору психології, мати «внутрішній фокус контролю», тобто шукати причини ефективності або неефективності своєї діяльності у своїх професійних діях.
Для конкурсанта важливо логічно вибудувати такі види конкурсних випробувань: узагальнення досвіду роботи – конкурсний урок - самоаналіз конкурсного уроку.
Критерії
оцінювання самоаналізу уроку, 10 балів
Критерії оцінювання
|
Показники
|
Здатність до аналізу своєї діяльності
|
Встановлення
відповідності змісту уроку із метою, завданнями та використаними
технологіями. Аналіз досягнутих результатів
|
Критичність мислення та глибина самоаналізу
|
Адекватність, повнота та глибина самооцінки
|
БЛОГ
Разновідності блогов:
Есть микроблоги типа Twitter, основная задача которых — публикация коротких сообщений. Основная цель таких блогов — поделиться со своими друзьями и читателями какой-либо интересной информацией, используя при этом минимально необходимый объем сообщения. Такие блоги напоминают так знакомые многим мобильные SMS-сообщения.
Традиционные блоги представляют собой обычные записи, содержащие текст. По желанию автора в записи добавляются изображения, музыка, видео. Но основным содержимым остается текст.
Медиаблоги. В основном, это блоги фотографов и видеоблоги. В блогах фотографов основное содержимое записей — фотографии. Видеоблоги состоят в основном из видеозаписей и размещаются чаще всего на сервисах хранения видеофайлов типа Youtube.
Блоги учителей могут выглядеть как традиционные блоги. Ориентированы на других учителей, а также учеников. Возможые виды информации: справка об учителе, методические материалы, материалы уроков, записи об уроках, профессиональной деятельности и происходящем в школе, а также другая информация. Некоторые учителя задействуют свой блог в учебном процессе. Таким образом, помимо традиционных регулярно добавляемых записей, блог учителя может содержать и другие разделы сайта, представленные в разных объемах.
Таким образом, блог учителя — это блог, основные цели которого — обмен опытом с коллегами и альтернативный способ взаимодействия с учениками.
Блог может состоять из трёх частей:
1. Стартовая публикация: фото, входной текст (автобиография, резюме и т.д.).
Начало текста - некоторая информация о вас: кто вы, что преподаёте, классный руководитель какого класса и т.д. е должно быть немного. Дальше - творчество. Интересный текст. Этот текст - для учеников и родителей. Воз можно, им интересны ваши курсы повышения квалификации, но ,мне кажется, им гораздо приятнее будет читать о том, что вы за человек, что вы любите в своей работе, что она для вас значит, чем вы увлекаетесь помимо. Сколько вас - столько и текстов! И каждый должен быть уникален!
Эта часть блога - ваш образ в глазах коллег, учеников и родителей.
2. "Моя методическая тема". Краткое теоретическое описание, основные положения, краткое описание опыта (если имеется), краткое описание планируемых действий.
Эта часть - ядро блога! Увы, без неё, ваша страничка не имеет смысла. Вы должны раскрыться как профессионал, способный к анализу и развитию. Над какой проблемой вы работаете? Как вы её решаете или планируете решать? Какую деятельность планируете? Это то, что мы формируем у учеников, то, в чём сами должны быть примером.
И это должен быть ваш текст, не скопированный с интернета, а вами пережитый и переработанный.
3. Статья с наработками: аннотация (примерно 1-2 абзаца), разработка в формате doc, слайдовая презентация (если имеется и необходима), фотографии с уже проведенного занятия (если есть).
Разработка должна быть в рамках методической темы.
Критерії оцінювання блогу, 20 балів
Критерії оцінювання
|
Показники
|
Змістовність
|
Тематика
повідомлення, актуальність змістовність. Авторська позиція
|
Стиль и
грамотність повідомлення
|
|
Науково-методична цінність викладених матеріалів
|
|
Технологічність
1»
|
Дизайн
оформлення
|
Мультимедійність
|
|
Соціальність
|
Інтерактивність, зворотній зв'язок. Оцінка контенту блогерами і користувачами
|
Мережева культура. Результативність роботи вчителя (участь
у семінарах, конференціях, нагороди, грамоти)
|
|
Значимість
|
Навчальна цінність для дітей, вчителів, батьків
|
Інноваційність
|
|
Різноманітність,
|
|
Кількість
відвідувань, рейтинг
|
Шановна, Тетяна Миколаївна! Дякую за представлену інформацію.
ВідповістиВидалити