Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

Методичні рекомендації вчителям хімії, біології, екології загальноосвітніх навчальних закладів

Конкурс "Учитель року" номінація ХІМІЯ.

ПОЛОЖЕННЯ
Конкурс "Учитель року" номінація ХІМІЯ


Всеукраїнський конкурс «Учитель року - 2015» (далі - Конкурс) проводиться на виконання Указу Президента України від 29 червня 1995 року № 489 «Про всеукраїнський конкурс «Учитель року», відповідно до Положення про всеукраїнський конкурс «Учитель року», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 1995 року № 638, рішення колегії Міністерства освіти і науки (протокол від 26.06.2014 №4/2-19), наказу Міністерства освіти і науки України від 18.09.2014 № 1053 «Про проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2015», рішення центрального оргкомітету всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2015» (протокол від 17.10.2014 № 1).
Конкурс є одним із заходів реалізації Державної національної програми "Освіта" ("Україна XXI століття") і проводиться з метою виявлення і підтримання творчої праці вчителів, підвищення їх професійної майстерності, популяризації педагогічних здобутків.

Завданнями конкурсу є:
-                     активізація педагогічної творчості вчителів;
-                     виявлення талановитих педагогів, педагогів – новаторів.
-                     розширення кола професійного спілкування педагогів;
-                     забезпечення незалежної експертної оцінки педагогічної діяльності вчителів;
-                     формування банку ідей перспективного педагогічного досвіду.

Міський конкурс «Учитель року» за номінацією «Хімія» проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки від 05.11.2014 № 1/9-578.
Конкурс проводиться на добровільних засадах. У ньому можуть брати участь учителі незалежно від набутого фаху, віку, але з педагогічним стажем не менше 5 років.


У міському турі конкурсу беруть участь переможці районних конкурсів, які працюють у навчальних закладах усіх типів і мають узагальнений досвід роботи .
Для участі у міському турі конкурсу до оргкомітету міського науково-методичного центру подаються наступні документи:
- особисту заяву учасника на ім'я голови журі про участь у Конкурсі, якою підтверджує обізнаність з умовами проведення Конкурсу (написана власноруч);
- анкету учасника Конкурсу встановленого зразка (особистий підпис);
- лист-представлення районного відділу освіти (обсяг – до 2 друкованої сторінки);
- висновок відповідного навчального закладу про педагогічну та методичну діяльність учасника конкурсу (обсяг - до 1 друкованої сторінки);
- адреса блогу на якому розміщено:
·        власне портфоліо;
·        опис власного педагогічного досвіду з розв'язання проблеми, над якою працює вчитель, в якому мають бути розкриті індивідуальні особливості роботи вчителя, сучасні та авторські форми й методи вирішення проблеми (обсяг – до 5 друкованих сторінок),
·        презентацію власного педагогічного досвіду в програмі Роwег Роіпt (15 слайдів);
·        розробка циклу уроків (3-4) з повним дидактичним забезпеченням однієї з навчальних тем, що розкриває специфіку системи роботи вчителя над проблемою, сучасні підходи до вивчення відповідного навчального предмета;
·        розробку одного позакласного заходу як практичне підтвердження роботи над проблемою;
·        навчальні, методичні та (або) інші авторські розробки, які відображають інноваційний досвід роботи педагога;
·        сюжетні фотографії про педагогічну діяльність);
·        перелік публікацій вчителя (якщо такі є);
·        тощо.

Міський тур Конкурсу проводиться поетапно: відбірковий (заочний) – 24 листопада – 1 грудня 2014р.
На відбірковому етапі туру Конкурсу членами фахових журі оцінюється блог учителя.
За результатами конкурсних випробувань відбіркового етапу  туру Конкурсу визначаються 6 конкурсантів, які набрали найбільшу кількість балів, для участі у фінальному (очному) етапі міського туру Конкурсу.
Фінальний етап міського туру Конкурсу  передбачає такі конкурсні випробування:
-   «Урок»;
-   «Самоаналіз уроку»;
-   майстер-клас
            Оцінювання завдань на кожному етапі туру Конкурсу здійснюється відповідно до орієнтовних критеріїв. Члени фахових журі на кожному етапі Конкурсу оцінюють роботу конкурсантів за визначеною бальною системою з урахуванням специфіки навчального предмета.
За загальною кількістю балів конкурсних випробувань фінального етапу членами журі визначаються переможці та лауреати Конкурсу. У випадку однакової кількості балів перевага надається тому учаснику, який має вищий бал за проведений урок. Учасник, який посів 1 місце, направляється для участі в обласному турі Конкурсу.
Підсумок відбіркового та фінального етапів Конкурсу є колегіальним рішенням фахових журі, тому перегляду не підлягає. У разі виникнення конфліктних та суперечливих питань щодо результатів оцінювання конкурсних змагань роз'яснення учасникам надає голова журі.


Інформаційна картка
учасника міського туру
всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2015»


Фото конкурсанта
Прізвище, ім'я та по батькові________________________________
Місце   роботи   (найменування   освітнього   закладу   відповідно   до статуту)                                                                             
Посада__________________________________________________
Педагогічний стаж роботи__________________________________
Кваліфікаційна категорія___________________________________
Звання__________________________________________________
Педагогічне кредо_________________________________________
Інноваційні форми роботи та технології, що використовуєте______
Власний особистісний і педагогічний портрет (у формі короткої
замітки обсягом до однієї сторінки в електронній формі)     ______

Посилання на блог



АНКЕТА
учасника міського  туру
всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2015»


1.    Прізвище, ім'я та по батькові
2.     Дата і місце народження
3.    Які навчальні заклади закінчили, у якому році,  спеціальність за дипломом
4.    Місце роботи (повна назва, адреса, телефон закладу, е-таіі)               
5.     Стаж роботи:    загальний,                                                 
6.     у тому числі педагогічний:                                                   
7.   Кваліфікаційна категорія                                                      
8.   Званн
9. Державні нагороди, відзнаки (обов'язково рік нагородження)              
10. Класи, в яких викладаєте                                                     
11. Педагогічне кредо                                                               
12. Інноваційні форми роботи та технології, що використовуєте                 
13. Власний особистісний і педагогічний портрет (у формі короткої замітки обсягом до однієї сторінки)                                    

Даю згоду на внесення інформації в базу даних та публікацію матеріалів на сайті НМЦ

 Підпис учасника_______________

Дата________________________________________


МАЙСТЕР-КЛАС
Майстер-клас - особлива форма ознайомлення з перспективним педагогічним досвідом (умовно «Школа передового педагогічного досвіду»), заснована на практичних діях показу і демонстрації творчого вирішення певної педагогічної, психологічної, методичної задачі, обмін досвідом навчання і виховання учнів.
Проводячи майстер-клас, учитель насамперед не прагне просто передати знання. Він намагається задіяти учасників у процес, зробити їх активними, розбудити в них те, що приховано навіть для них самих, зрозуміти й усунути те, що йому заважає в саморозвитку. Всі завдання вчителя і його дії спрямовані на те, щоб підключити уяву учасників, створити таку атмосферу, щоб вони проявили себе як творці. Це м'яке, демократичне, непомітне керівництво діяльністю.
Складові майстер-класу:
·     Постановка проблемної задачі шляхом створення проблемної ситуації.
·     Побудова алгоритму рішення даної задачі шляхом «програвання» навчальних ситуацій.
·     Психолого-педагогічне обґрунтування обраних засобів рішення задачі.
·     Рефлексія.


Критерії якості підготовки і проведення майстер-класу
Для визначення ефективності підготовки і проведення майстер-класу ми пропонуємо використовувати наступні критерії.
Презентативність. Вираженість інноваційної ідеї, рівень її представленості, культура презентації ідеї, популярність ідеї в педагогічних, методичних та практичних аспектах освіти.
Ексклюзивність. Яскраво виражена індивідуальність (масштаб і рівень реалізації ідей). Вибір, повнота та оригінальність вирішення інноваційних ідей.
Прогресивність. Актуальність і науковість змісту і прийомів навчання, наявність нових ідей, що виходять за рамки стандарту і відповідних тенденціям сучасної освіти та методики навчання предмета, здатність не тільки методичного, але і до наукового узагальнення досвіду.
Вмотивованість. Наявність прийомів і умов мотивації, включення кожного в активну творчу діяльність зі створення нового продукту діяльності на занятті.
Оптимальність. Достатність використовуваних засобів на занятті, їх поєднання, зв'язок з метою і результатом (проміжним і кінцевим).
Ефективність. Результативність, отримана для кожного учасника майстер-класу. Який ефект розвитку? Що це дає конкретно учасникам? Уміння адекватно проаналізувати результати своєї діяльності.
Технологічність. Чіткий алгоритм заняття (фази, етапи, процедури), наявність оригінальних прийомів актуалізації, проблематизації («розриву»), прийомів пошуку і відкриття, подиву, осяяння, рефлексії (самоаналізу, самокорекції).
Артистичність. Піднесений стиль, педагогічна харизма, здатність до імпровізації, ступінь впливу на аудиторію, ступінь готовності до поширення і популяризації свого досвіду.
Загальна культура. Ерудиція, нестандартність та інноваційність мислення, стиль спілкування, культура інтерпретації досвіду.

Критерії оцінювання майстер-класу

Актуальність вибору теми
Оригінальність змісту та форм проведення майстер-класу
Методична доцільність і цінність
Професійна взаємодія з аудиторією
Загальна культура, педагогічний такт,ерудиція
Дотримання регламенту






УЗАГАЛЬНЕННЯ ДОСВІДУ РОБОТИ
На даному етапі вчитель повинен продемонструвати креативність свого професійного мислення, вміння виділяти педагогічні проблеми, розчленовувати їх на завдання, знаходити в процесі дослідницької або практично-експериментальної діяльності способи їх вирішення, оформити все це у вигляді концепцій, моделей, систем, методик, технологій, що несуть в собі оригінальні стратегію і тактику.
Авторська робота – узагальнення досвіду - повинна бути представлена на електронних носіях та в друкованому вигляді (до 7 сторінок).
Мета - показати науково-методичну підготовку вчителя, вміння узагальнювати власний досвід.
Структура представлення досвіду роботи
1.    Обґрунтування актуальності досвіду і його практичної значущості (орієнтовно 1 сторінка).
2.    Визначення провідної педагогічної ідеї досвіду, мети, завдань (1 сторінка).
3.    Технології реалізації провідної педагогічної ідеї та її компонентів (до 3 сторінок).
4.    Результативність представленого досвіду (1 сторінка).
5.    Бібліографія (1 сторінка).
6.    Додатки (кількість сторінок не обмежена).

Рекомендації щодо оформлення та змісту матеріалів
педагогічного досвіду:
Обкладинка (титульний аркуш):
• Назва установи, що представляє матеріал.
• Заголовок, назва наданого матеріалу.
• П.І.Б., посада того, хто представляє матеріал.
• Рік подання матеріалу.
Інформаційний лист:
• Відомості про автора досвіду, адреса, контактний телефон; П.І.Б., рік народження, освіта, кваліфікаційна категорія і рік присвоєння;
• Відомості про те, якими матеріалами представлений досвід, їх точне місцезнаходження;
• Інформація про послідовників досвіду, їх відгуки і зауваження, конкретні адреси розповсюдження передового досвіду (П.І.Б., посада, назва навчального закладу).
Рецензія
Відгуки та зауваження експерта на представлену роботу (вказати П.І.Б., посаду експерта).
Анотація
Це скорочений виклад змісту матеріалу про досвід у наступній послідовності : уявлення автора-упорядника, основний зміст матеріалу про досвід, читацьке призначення матеріалу.
Зміст
Дає розгорнутий перелік усіх рубрик (розділів, глав, параграфів) відповідно тексту із зазначенням сторінок. У цілому вона повинна відображати основні аспекти розглянутої в роботі проблеми.
Вступ
Актуальність розглянутого досвіду, тема, предмет матеріалу, сформульовані в заголовку, вказується науково-практична значимість, проблематичність розглянутого досвіду з тим, щоб у читача створилася певна установка на сприйняття його змісту і виник цілеспрямований інтерес. Доцільно окреслити коло питань, які будуть розглядатися у досвіді. Необхідно відзначити індивідуальний внесок кожного автора. Вступ не повинен повторювати анотацію.
Основна аналітична частина
Дається виклад розглянутого досвіду, висвітлюються існуючі підходи та шляхи вирішення. Основну частину можна почати з опису досягнутих результатів у досвіді педагога. Важливо виявити та обґрунтувати ті конкретні суперечності, які зумовили творчий пошук. При описанні дослідів в особистих і загальних висновках повинно проявитися авторське ставлення до нього.
Висновки та рекомендації
Містять відомості про фактичний стан проаналізованої проблеми.
Тут простежуються причинно-наслідкові зв'язки між використовуваними педагогом засобами та отриманими результатами. У заключній частині може бути дано висновки і рекомендації, а також прогнози, що відображають перспективи розвитку даного досвіду, проблеми та шляхи їх вирішення.
Висновки є дуже важливим розділом роботи і можуть носити характер рекомендацій, спрямованих на ефективне вирішення розглянутих у досвіді проблем, або характер прогнозу, тобто випереджального досвіду, що розкриває можливості передового досвіду у визначенні на його основі подальшої розробки окремих наукових проблем, так і теорій практики навчально-виховного процесу в цілому.
Додаток
Складається при необхідності. Таблиці, приклади, матеріали довідникового характеру не повинні повторювати текст роботи, а служити її доповненням.
Примітка
При описі досвіду посилання на додатки обов'язково.
Перелік можливих матеріалів додатків до опису досвіду роботи:
• Авторські програми, модифіковані програми, проекти.
• Опис досвіду роботи.
• Фотографії вчителя, кабінету, стендів.
• Тематичне планування.
• Поурочні плани.
• Система уроків, занять за темою досвіду.
• План самоосвітньої роботи.
• План роботи факультативів.
• План гурткової роботи.
• Комп'ютерне забезпечення занять.
• Сценарії вечорів, свят і т.д.
• Тексти лекцій, виступів, доповідей, рефератів та ін.
• Творчі роботи учнів.
• Дані про успішність учнів.
• Участь учнів у суспільному житті громади.
• Робота з вивчення своєї області, району, господарства (досягнення і перспективи розвитку).
• Дані про випускників та колишніх учнів (успіхи, що мають відношення до системи роботи вчителя).
• Заохочення вчителя (нагороди, звання).
• Перевірка ефективності досвіду.

• Послідовники.



КОНКУРСНИЙ УРОК
Мета - показати індивідуальні особливості педагога - митця, педагога-професіонала, педагога-людини, індивідуальний стиль діяльності і своєрідність моделі навчання, педагогічні знахідки та авторські методичні прийоми, професійну компетентність.
Конкурсний урок учителя - незвичайний урок. Він вимагає особливого настрою як під час підготовки до нього, так і у процесі його проведення та аналізу зробленого. Щоб вміючи увійти у світ практичної педагогіки, мало володіти лише міцними теоретичними знаннями з обраної спеціальності і, здавалося б, непоганими виконавськими навичками, продемонстрованими на навчальних заняттях. Успішний початок у педагогічній діяльності дуже багато в чому залежить також від уміння з перших хвилин уроку привнести в дитячий колектив дух радості і співтворчості, викликати цікавість та інтерес з боку учнів до того, що відбувається на уроці, що передбачається ще зробити (адже вони теж з нетерпінням чекають зустрічі з учителем).
Це як би загальна рекомендація. Що ж стосується конкретної підготовки до конкурсного уроку, то її можна провести за трьома напрямами.
Можна налаштуватися, наприклад, на урок, уже проведений і написаний кимось. Даний варіант підготовки найпростіший. Він не потребує особливих зусиль з боку вчителя. При цьому урок може вийти і високоефективним, і в радість дітям. Але... одночасно він може виявитися єдиним у такому роді. З тієї простої причини, що без прояву особистої творчості підготовка вчителя до уроку, тим більше конкурсного, - шлях аж ніяк не найбільш раціональний.
Є й інший шлях. Проаналізувати в черговий раз спеціальну літературу, оновивши раніше отримані знання і неодмінно врахувавши інформацію про учнів і умови матеріальної бази школи, вчитель може сам скласти план уроку, який потім буде чітко витримувати під час заняття. Цей шлях підготовки до уроку складніше попереднього, і все ж він більш виправданий, так як значно ближче до практичних умов його реалізації.
Але на цьому підготовка до уроку не закінчується, а тільки починається. Необхідно, крім того, подумки уявити собі місце проведення і весь хід уроку, його початок і закінчення. Важливого значення набувають особистісні та поведінкові риси вчителя - зовнішній вигляд, уміння чітко висловлювати свої думки, володіти голосом, визначати найбільш вигідне власне місце знаходження по відношенню до учнів і т.п. Все це кілька разів бажано обіграти різними способами: інтонації і висоти власного голосу, відпрацюванням окремих елементів рухів перед дзеркалом, визначенням ключовими словами основних видів вправ.
По ходу уроку бажано:
- розпочавши урок, на рівні спілкування «вчитель-учень», прагнути поступово перейти на більш глибокі взаємні суб’єкт-суб’єктні відносини з дітьми, адже лише при повній гармонії з учнівським колективом можна створити умови для навчального процесу, досягти бажаних успіхів у результаті навчання.


Критерії оцінювання уроку
Критерії оцінювання
Показники
Фахова компетентність
Знання предмету

Науковість
Методична компетентність
Досягнення мети і завдань уроку та відповідність навчальній програмі

Використання          інноваційних          педагогічних технологій, форм і методів навчання та виховання

Організація самостійної діяльності учнів на уроці
Психолого-педагогічна компетентність
Мотивація  та  активізація  пізнавального  інтересу учнів, рефлексія

Оригінальність,        справедливість        оцінювання діяльності учня на уроці

Вміння        розподіляти        увагу        на        уроці, використовувати різноманітні прийоми впливу на учнів
Особистісні якості
Культура мовлення. Комунікативні якості

Креативність

Ерудиція

Стриманість та емпатія


САМОАНАЛІЗ КОНКУРСНОГО УРОКУ
Мета і завдання уроку.
Актуалізація знань.
Формування пізнавальної мотивації.
Засвоєння нового навчального матеріалу.
Закріплення нових знань.
Подання домашнього завдання.
Визначення форми уроку.
Професійна діяльність учителя під час уроку.
Мотивованість і активність учнів.
Психологічна атмосфера уроку.
Використання технічного обладнання та наочності на уроці.
Самоаналіз проводиться безпосередньо після проведення уроку. Він являє собою поетапний аналіз і оцінку уроку загалом і окремих його сторін.
Самоаналіз уроку як конкурсний захід - це виступ педагога, який проводив заняття, і його бесіда з членами журі (що припускає відповіді на питання, необхідні для отримання додаткової інформації про хід та результати діяльності вчителя і учнів на уроці, про оцінювання цієї діяльності).
В ході п'ятихвилинного виступу педагог може висловити свої міркування з приводу рівня підготовки дітей, з якими довелося працювати, порівняти умови проведення конкурсного заняття з тими, в яких педагог працює на своєму робочому місці, поділитися своїми невикористаними знахідками (додатковими методичними прийомами). Крім того, не потрібно боятися вказати на власні помилки - журі сприйме це позитивно. Слід пам'ятати, що посилання на незапланований рівень підготовленості дітей та інші «недоліки» класу некоректна.
Оцінюється здатність учасника Конкурсу до рефлексії, вміння побачити помилки і недоліки, визначити рівень власної успішності.
Педагогу важливо, з точки зору психології,  мати «внутрішній фокус контролю», тобто шукати причини ефективності або неефективності своєї діяльності у своїх професійних діях.
Для конкурсанта важливо логічно вибудувати такі види конкурсних випробувань: узагальнення досвіду роботи – конкурсний урок - самоаналіз конкурсного уроку.




Критерії оцінювання самоаналізу уроку, 10 балів

Критерії оцінювання
Показники
Здатність до аналізу своєї діяльності
Встановлення відповідності змісту уроку із метою, завданнями та використаними технологіями. Аналіз досягнутих результатів
Критичність мислення та глибина самоаналізу
Адекватність, повнота та глибина самооцінки

БЛОГ
Разновідності блогов:

Есть микроблоги типа Twitter, основная задача которых — публикация коротких сообщений. Основная цель таких блогов — поделиться со своими друзьями и читателями какой-либо интересной информацией, используя при этом минимально необходимый объем сообщения. Такие блоги напоминают так знакомые многим мобильные SMS-сообщения.
Традиционные блоги представляют собой обычные записи, содержащие текст. По желанию автора в записи добавляются изображения, музыка, видео. Но основным содержимым остается текст.
Медиаблоги. В основном, это блоги фотографов и видеоблоги. В блогах фотографов основное содержимое записей — фотографии. Видеоблоги состоят в основном из видеозаписей и размещаются чаще всего на сервисах хранения видеофайлов типа Youtube.
Блоги учителей могут выглядеть как традиционные блоги. Ориентированы на других учителей, а также учеников. Возможые виды информации: справка об учителе, методические материалы, материалы уроков, записи об уроках, профессиональной деятельности и происходящем в школе, а также другая информация. Некоторые учителя задействуют свой блог в учебном процессе. Таким образом, помимо традиционных регулярно добавляемых записей, блог учителя может содержать и другие разделы сайта, представленные в разных объемах.
Таким образом, блог учителя — это блог, основные цели которого — обмен опытом с коллегами и альтернативный способ взаимодействия с учениками.
Блог может состоять из трёх частей:
1. Стартовая публикация: фото, входной текст (автобиография, резюме и т.д.).
Начало текста - некоторая информация о вас: кто вы, что преподаёте, классный руководитель какого класса и т.д. е должно быть немного. Дальше - творчество. Интересный текст. Этот текст - для учеников и родителей. Воз можно, им интересны ваши курсы повышения квалификации, но ,мне кажется, им гораздо приятнее будет читать о том, что вы за человек, что вы любите в своей работе, что она для вас значит, чем вы увлекаетесь помимо. Сколько вас - столько и текстов! И каждый должен быть уникален!
Эта часть блога - ваш образ в глазах коллег, учеников и родителей.
2. "Моя методическая тема". Краткое теоретическое описание, основные положения, краткое описание опыта (если имеется), краткое описание планируемых действий.
Эта часть - ядро блога! Увы, без неё, ваша страничка не имеет смысла. Вы должны раскрыться как профессионал, способный к анализу и развитию. Над какой проблемой вы работаете? Как вы её решаете или планируете решать? Какую деятельность планируете? Это то, что мы формируем у учеников, то, в чём сами должны быть примером.
И это должен быть ваш текст, не скопированный с интернета, а вами пережитый и переработанный.
3. Статья с наработками: аннотация (примерно 1-2 абзаца), разработка в формате doc, слайдовая презентация (если имеется и необходима), фотографии с уже проведенного занятия (если есть).
Разработка должна быть в рамках методической темы.



Критерії оцінювання блогу, 20 балів 


Критерії оцінювання
Показники
Змістовність
Тематика повідомлення, актуальність змістовність. Авторська позиція

Стиль и грамотність повідомлення

Науково-методична цінність викладених матеріалів
Технологічність
1»
Дизайн оформлення

Мультимедійність
Соціальність
Інтерактивність, зворотній зв'язок. Оцінка контенту блогерами і користувачами

Мережева    культура.     Результативність    роботи вчителя    (участь    у    семінарах,     конференціях, нагороди, грамоти)
Значимість
Навчальна цінність для дітей, вчителів, батьків

Інноваційність

Різноманітність,

Кількість відвідувань, рейтинг


1 коментар: