На початку навчального року розпочато місячник молодого вчителя-стажиста
Лише той Учитель, хто живе так, як навчає
( Г. Сковорода)
ü Під час першої бесіди з
директором і заступником попросіть їх розповісти про шкільний колектив узагалі
(тобто педагогічний та учнівський колективи). При цьому поцікавтесь, із
досвідом кого з працівників вам як молодому вчителеві варто було б ознайомитися
насамперед.
ü Якщо в школі є методичний
кабінет, то перегляд зібраних там матеріалів (а їх готують конкретні вчителі)
також певною мірою допоможе вам скласти думку про того чи того педагога.
ü Уважно огляньте навчальні
кабінети, їх оформлення: зібраний і систематизований там дидактичний матеріал
значною мірою відображає стиль учителя.
ü У перші місяці перебування в
школі поставте собі за мету відвідати уроки більшості вчителів. Адже кожен із
них найповніше виявляє себе як особистість у безпосередній діяльності на уроці.
ü Постійно розвивайте свою
педагогічну спостережливість і допитливість. Придивляйтесь, як ваші колеги
спілкуються з учнями під час перерв, суспільно корисної праці, прогулянок; які
в них взаємини з адміністрацією школи, один з одним, із батьками учнів; про що
і як розмовляють між собою вчителі у позанавчальний час тощо. Спостереження
за зовнішнім виглядом також може
деякою мірою доповнити знання про особистість педагога.
Виробіть уміння
заходити до класу

ü У
кожному класі доберіть собі помічників, які під вашим керівництвом готували б
до уроків необхідне навчальне приладдя (своєчасно заносили демонстраційні
матеріали, прилади тощо).
ü Під
час перерви відберіть усі матеріали, потрібні вам для конкретного уроку,
компактно складіть їх.
ü Почекайте
другого дзвоника, дайте змогу всім учням зайти до класної кімнати.
ü Журнал,
зошит, підручник тримайте в лівій руці, а правою відчиняйте двері. Ви маєте
з'явитися в отворі дверей на повний зріст. Не обертаючись, правою рукою за
своєю спиною зачиняйте двері.
ü На
вашому обличчі має бути вираз задоволення і ледь помітна посмішка: ви раді
зустрічі з вихованцями.
ü Упевненим
кроком ідіть до робочого стола, дві-три секунди уважно оглядайте клас, щоб
охопити поглядом усіх учнів і психологічно налаштувати їх на навчальну
діяльність.
ü Зайшовши
до класу, не забудьте привітатися.
Урок – основа основ педагогічної діяльності!
Для
засвоєння навчального матеріалу необхідно:
ü
Викликати
в учнів інтерес до матеріалу (мотивація навчання).
ü
Активізувати певні знання та
вміння.
ü
Організувати сприйняття,
осмислення й запам'ятовування навчальної інформації.
ü
Застосувати здобуту інформацію у
стандартних чи дещо змінених умовах.
ü
Створити умови для використання
сформованих знань і вмінь у життєвій практиці, у творчих умовах.
ü
Узагальнити й систематизувати
знання, основні способи їх застосування.
ü
Здійснити контроль за засвоєнням
учнями навчального матеріалу, а потім — його корекцію.
Рекомендації щодо підготовки до уроку

2.
Сформуйте задум уроку, дайте відповідь на запитання, чого б ви хотіли
досягти в результаті його проведення, сформулюйте мету уроку (навчальну,
виховну, розвивальну).
3.
Уявіть колектив класу, уявно намалюйте конкретних учнів. Уявіть психологію
цих учнів; використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайтеся
накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
4.
Виберіть з усього арсеналу методичних прийомів найоптималь- ніші для цього
матеріалу і цих учнів.
5.
Зіставте обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюйте свої дії на
даному уроці.
6.
Продумайте структуру уроку і зафіксуйте все в плані-конспекті.
7.
Підготуйте наочні й навчальні посібники, не забудьте підготувати і
перевірити справність ТЗН, комп'ютерної техніки.
8.
Повторіть подумки або вголос вузлові елементи плану, продумайте непередбачені
обставини, знайдіть і зафіксуйте запасні варіанти.
9.
Спитайте себе: «Чи готовий я до уроку?»
10.
Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних
предметів біля дошки, чи чисто в класі.
11.
Раціонально використовуйте
кожну хвилину уроку
12.
Не витрачайте багато часу для
перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки.
Застосовуйте систему взаємоперевірки.
13.
Поясніть учням мету, завдання
уроку.
14.
Коли пояснюєте новий матеріал,
намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
15.
Не спішіть виправляти помилку
учня, краще, якщо її виправлять однокласники. Намагайтеся організувати
самостійну роботу учнів на уроці — пропонуйте їм більше писати, виконувати
завдань.
16.
На уроці кожен учень має бути
в полі зору, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
17.
Під час використання технічних
засобів навчання, комп'ютерної техніки, наочності не марнуйте часу, намагайтеся
використовувати засоби навчання ефективно.
18.
Під час організації
самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів. Вишристовуйте всі наявні
можливості для реалізації принципів розвивальнош навчання.
19.
Звертайте увагу на виховні
аспекти уроку: працездатність, бережливість, зібраність.
20.
Домашнє завдання потрібно
давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвониш. У
перших-сьомих класах обов'язшво проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.
21.
Памятайте, кожен новий урок має бути не схожий на попередній.
В роботі завжди бувають недоліки і помилки, але і
завжди є шляхи подолання!
Недоліки і помилки
|
Шляхи
подолання
|
Учитель пише на дошці нерозбірливо, спотворюючи
букви. Витирає лише частину дошки. Залишає на іншій уривки попередніх записів
|
Перш ніж писати на дошці, слід повністю стерти
непотрібне. Відновіть уміння чітко, правильно писати літери
|
Під час пояснення нового матеріалу окремі школярі
починають розмовляти, до них приєднуються інші. Але вчитель продовжує
розповідь
|
Намагайтеся помічати найменші порушення поведінки
окремими учнями, не даючи можливості долучитися до цього процесу іншим.
Зробіть паузу, уважно подивіться на недисциплінованого учня, висловіть
мімікою й жестом своє незадоволення. Аналізуйте зміст і методи роботи: якщо
учні втратили інтерес до вашої розповіді, треба шукати інші засоби викладу
матеріалу
|
На уроці вчитель аналізує негативні дії і вчинки
або конфлікти учнів, що призводить до марнування часу й нервового збудження
вихованців
|
Намагайтеся нейтралізувати негативні дії вихованців
засобом «підміни», тобто негайно переключивши їхню увагу на інший вид
діяльності, насамперед навчальну. Конфлікти аналізуйте за межами уроку
|
Учень не хоче працювати на уроці, всіляко демонструючи
це. Учитель будь-що намагається залучити його до навчальної роботи, вдаючись
навіть до авторитарних засобів впливу
|
Не варто бурхливо реагувати на таку поведінку
школяра. Краще залишити його в спокої. Якщо всі учні класу активно виконують
конкретне завдання, недисциплі- нований вихованець може вгамуватися і також
долучитися до роботи
|
Учитель, вислухавши відповідь учня, оцінює її, не
аргументуючи. На запитання учня «А чому низький бал?» відповідає: «Бо ти
знаєш цей матеріал недостатньо»
|
Намагайтеся завжди аналізувати відповіді,
підкреслюючи позитивне і вказуючи на помилки. Можна також спонукати школяра
до самоаналізу
|
Учитель оцінює учнів, виходячи з особистого
ставлення до них
|
Будьте об'єктивні в оцінюванні знань — не виявляйте
власних симпатій чи антипатій. Це призводить до втрати вчителем авторитету
|
Учитель під тиском батьків або учнів іноді змінює
раніше виставлені бали, особливо застосовуючи «поурочні бали»
|
Виявляйте твердість і послідовність, оцінюючи
знання школярів. Якщо припустилися помилки, у присутності всіх учнів
проаналізуйте ситуацію, попросіть вибачення і поставте інший бал
|
Недоліки і помилки
|
Шляхи подолання
|
Наприкінці семестру, прагнучи мати добрий показник
успішності класного колективу чи під тиском учнів або їхніх батьків, учитель
іноді ліберально ставиться до підсумкового оцінювання
|
Завжди будьте об'єктивні. Якщо хтось із учнів або
батьків не згоден з майбутнім підсумковим балом за семестр, можна,
встановивши коло навчальних завдань для опрацювання з певних розділів, у
присутності всіх учнів (або навіть батьків) ретельно перевірити рівень
знань, умінь, навичок та об'єктивно їх оцінити, не допускаючи найменшої
прискіпливості
|
Учитель надмірно балакучий, повідомляє забагато
інформації, хоче вразити ерудицією
|
Уникайте балакучості та показного демонстрування
ерудованості, оскільки це відвертає увагу школярів від головного — засвоєння
теми уроку. Зважайте на конкретні розумові можливості учнів
|
Учитель намагається перевірити, як школярі зрозуміли
навчальний матеріал, з'ясовуючи, у кого з них і які виникли запитання
|
Необхідно з'ясувати ступінь усвідомлення суті
вивченого, запропонувавши учням проблемне завдання
|
Учитель викликає певного учня, а потім ставить йому
запитання
|
Запитання треба ставити всьому класу, а потім
пропонувати певному учневі відповісти на нього
|
Під час пояснення нового матеріалу чи інструктажу
учнів учитель тримає руки в кишенях, крутить у руках ключі, подзенькує
дрібними грошима, сідає на підвіконня чи на край стола, «грається» окулярами,
ґудзиками, краваткою чи кучерями, часто поправляє зачіску, підкручує вуса
тощо
|
Намагайтеся позбутися таких звичок. Можна записати
на аркуші паперу, повісити вдома над робочим столом нагадування: «Я повинен
позбутися цих звичок!»
|
Учитель виявляє нерішучість, бажання уникнути,
обійти складні моменти у спілкуванні з учнями
|
Пам'ятайте й розумійте: ніхто не розв'яже за вас
педагогічні завдання. Активно й наполегливо долайте труднощі, які виникають
у процесі спілкування зі школярами
|
Усі проблеми, зокрема особисті, що постають перед
окремими учнями, учитель намагається вирішувати у присутності всього класу
|
Є питання, які можна обговорювати лише віч-на-віч
|
Учитель виявляє надмірну суворість
|
Потрібна і суворість, звичайно, у розумних межах.
Але головною зброєю має бути здоровий гумор
|
Недоліки і помилки
|
Шляхи подолання
|
Учень відповідає на поставлене запитання, а вчитель
у цей час говорить з іншим учнем або порпається у своїх паперах чи байдуже
дивиться у вікно
|
Виявляйте цілеспрямовану увагу до учня й щирий
інтерес до змісту його відповіді, так, ніби ви чуєте це вперше
|
Після привітання учні, сівши за парти, продовжують
гомоніти, а вчитель, намагаючись перекрити гамір, починає щось розповідати
|
Привітавшись, зосередьте свою увагу на вихованцях,
помовчіть, поки в класі не настане тиша. Лише після цього запропонуйте їм
сісти й одразу залучіть до конкретної діяльності
|
Учитель допускає мовні огріхи: русизми, неправильні
наголоси
|
Готуючись до уроку, перевіряйте за допомогою
словника правильність вживання тих чи тих мовних форм. На полях свого
робочого зошита записуйте найскладніші слова, проставляйте наголоси, робіть
підкреслення червоним чорнилом, тренуйтесь удома у вимові окремих слів,
виразів
|
Учитель використовує складні наукові терміни, запозичені
з іноземних мов, незрозумілі слова
|
Уникайте насичення мови іноземними словами,
складними науковими термінами. Завжди намагайтеся відшукати рівнозначне
слово чи вираз рідною мовою. У тих випадках, коли певний термін або слово не
має точного відповідника в рідній мові, зупиніться на поясненні етимології
цього слова, запишіть його на дошці, а учні нехай зафіксують у своїх
словниках чи робочих зошитах
|
Учитель перериває свою розповідь час від часу, щоб
зробити зауваження учням, підвищуючи голос, говорить із роздратуванням
|
Намагайтеся не розривати логічної канви своєї
розповіді. Якщо хтось порушує дисципліну, зробіть паузу і зосередьте увагу
на конкретному вихованцеві. Можна підійти до нього й тихенько попросити не
заважати
|
Під час пояснення навчального матеріалу учитель
перебуває в одній позі (стоїть біля стільця, міцно стиснувши руки на його
спинці, або перед дошкою, нервово перебираючи пальцями)
|
Уникайте статичної пози. Використовуйте наочні
посібники, технічні засоби навчання. Постійно тренуйтеся, щоб подолати
нервове напруження
|
Під час самостійної роботи учнів учитель на перші
прохання про допомогу «бігає» по класу, вистукуючи підборами, або намагається
ходити навшпиньках
|
Привчайте учнів до самостійного виконання завдань.
Подбайте про взуття, яке б не стукотіло і не привертало до себе уваги. По
класу ходіть поважно, впевнено
|
Недоліки і помилки
|
Шляхи подолання
|
Учень відповідає на поставлене запитання, а вчитель
у цей час говорить з іншим учнем або порпається у своїх паперах чи байдуже
дивиться у вікно
|
Виявляйте цілеспрямовану увагу до учня й щирий
інтерес до змісту його відповіді, так, ніби ви чуєте це вперше
|
Після привітання учні, сівши за парти, продовжують
гомоніти, а вчитель, намагаючись перекрити гамір, починає щось розповідати
|
Привітавшись, зосередьте свою увагу на вихованцях, помовчіть,
поки в класі не настане тиша. Лише після цього запропонуйте їм сісти й
одразу залучіть до конкретної діяльності
|
Учитель допускає мовні огріхи: русизми, неправильні
наголоси
|
Готуючись до уроку, перевіряйте за допомогою
словника правильність вживання тих чи тих мовних форм. На полях свого
робочого зошита записуйте найскладніші слова, проставляйте наголоси, робіть
підкреслення червоним чорнилом, тренуйтесь удома у вимові окремих слів,
виразів
|
Учитель використовує складні наукові терміни, запозичені
з іноземних мов, незрозумілі слова
|
Уникайте насичення мови іноземними словами,
складними науковими термінами. Завжди намагайтеся відшукати рівнозначне
слово чи вираз рідною мовою. У тих випадках, коли певний термін або слово не
має точного відповідника в рідній мові, зупиніться на поясненні етимології
цього слова, запишіть його на дошці, а учні нехай зафіксують у своїх
словниках чи робочих зошитах
|
Учитель перериває свою розповідь час від часу, щоб
зробити зауваження учням, підвищуючи голос, говорить із роздратуванням
|
Намагайтеся не розривати логічної канви своєї
розповіді. Якщо хтось порушує дисципліну, зробіть паузу і зосередьте увагу
на конкретному вихованцеві. Можна підійти до нього й тихенько попросити не
заважати
|
Під час пояснення навчального матеріалу учитель
перебуває в одній позі (стоїть біля стільця, міцно стиснувши руки на його
спинці, або перед дошкою, нервово перебираючи пальцями)
|
Уникайте статичної пози. Використовуйте наочні
посібники, технічні засоби навчання. Постійно тренуйтеся, щоб подолати
нервове напруження
|
Під час самостійної роботи учнів учитель на перші
прохання про допомогу «бігає» по класу, вистукуючи підборами, або намагається
ходити навшпиньках
|
Привчайте учнів до самостійного виконання завдань.
Подбайте про взуття, яке б не стукотіло і не привертало до себе уваги. По
класу ходіть поважно, впевнено
|
Недоліки і помилки
|
Шляхи подолання
|
Учитель зосереджує увагу на помилках учнів, дорікає
їм, що часто стає причиною негативного ставлення до нього вихованців
|
Насамперед відзначайте успіхи (навіть найменші) в
навчанні кожного учня, заохочуйте за старанність, всіляко формуйте у
вихованців віру у власні сили й можливості
|
Учитель виявляє дріб'язкову прискіпливість, часто
погрожує учням: «Я вам покажу!», «Стань у куток», «Замовчи, бо підеш до
директора» тощо
|
Жодний учитель, дотримуючись авторитарно-командного
стилю взаємин, ще не зміг досягти вагомих успіхів у навчально-виховній
роботі. Спілкування має будуватися за принципом: «Найбільше поваги до
особистості і водночас найбільше вимогливості до неї»
|
За найменшого порушення дисципліни учитель залякує
учня записом у щоденнику, вважаючи, що такий запис змусить батьків займатися
вихованням своєї дитини
|
Рішуче відмовтеся від цього. Таким чином ви формуєте
у вихованця негативне ставлення до себе. Неодмінно записуйте в щоденник
подяку батькам за навчальні успіхи їхньої дитини, дисциплінованість, старанність,
доброту тощо
|
Розпочавши виконання самостійних завдань, учні
запитують учителя про порядок дій, способи роботи
|
Перш ніж залучити учнів до самостійної роботи,
необхідно озброїти їх раціональними способами дій, виходячи зі змісту
завдання, допомогти зорієнтуватися щодо послідовності навчальних операцій
|
Під час самостійної діяльності частина учнів за найменших
утруднень звертається до вчителя за допомогою, яку той спішить надати
|
Не варто квапитися з допомогою, коли йдеться про
дріб'язкові речі. Адже це не сприяє розвиткові розумових здібностей і
можливостей, формуванню вмінь самостійної навчальної діяльності. Хай
школярі привчаються власними зусиллями долати труднощі
|
Пояснюючи навчальний матеріал, учитель робить
записи на дошці, при цьому затуляючи їх собою
|
Потрібно намагатися стояти праворуч від дошки, а
також час від часу відступати, щоб учні могли добре бачити написане на ній
|
Попрацюйте над своїм позитивним іміджем — і він буде
працювати на вас!
Немає коментарів:
Дописати коментар